PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Nowe oblicze infrastruktury

Autor: Konstrukcje stalowe
05-06-2016 16:18 |  aktualizacja: 05-06-2016 15:44
Nowe oblicze infrastruktury
Fot. PTWP (Andrzej Wawok)

Rozmowa z prof. HENRYKIEM ZOBLEM – kierownikiem Zakładu Mostów z Instytutu Dróg i Mostów Politechniki Warszawskiej

• Panie Profesorze, mamy za sobą starą perspektywę funduszy unijnych, rozpoczęła się nowa, ostatnia, na lata 2014-2020. Spróbujmy krótko scharakteryzować miniony okres. Co nowego wprowadzono w dziedzinie inwestycji drogowych i mostowych? Czym się to różni od wcześniejszych przedsięwzięć? Może skala nowych przedsięwzięć w infrastrukturze wynika z ograniczenia innych, np. w budownictwie przemysłowym?
- Jeżeli mówimy o perspektywie funduszy europejskich, to przecież są one dedykowane, a więc nie ma mowy o inwestycjach konkurencyjnych dla innych, dla przemysłu. Trzeba zacząć od uwagi, że budownictwo kubaturowe w dużej mierze przestało być w ostatnich dwudziestu paru latach państwowe. Wpływ państwa na kształt tych inwestycji jest bardzo ograniczony. Nie ma też państwowych firm budowlanych. W latach 70. XX wieku inwestowano gigantyczne pieniądze w infrastrukturę drogową i kolejową, właśnie zabierając pieniądze z innych dziedzin lub korzystając z kredytów zagranicznych. Od lat 90. jest inaczej. Chociaż państwo uzupełnia fundusze europejskie, ale trudno powiedzieć, że kosztem innych działów budownictwa. Trudno zatem nawet porównywać te sytuacje. Również porównania ilościowe są trudne, bo w PRL-u była inna gospodarka, inny sposób rozliczania inwestycji. Nie wszystkie zmiany są jednoznacznie korzystne; w infrastrukturze (nie tylko komunikacyjnej, ale też w sieciach energetycznych, gazowych, rurociągach) nadmiernie ograniczono elementy państwowego planowania, które jest potrzebne.

• Pozostańmy przy drogach i autostradach.

- W 1999 r. system zarządzania infrastrukturą drogowo-mostową został zmieniony. Podzielono drogi na krajowe, pozostające w gestii Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad oraz na wojewódzkie, powiatowe i gminne. Ten fakt utrudnia porównania.

Jeszcze ok. 15 lat temu mieliśmy ok. 29 tys. drogowych obiektów inżynierskich różnej skali - mostów, wiaduktów, estakad. Dziś mamy ok. 31 tys. Na kolei niewiele się zmieniło ilościowo, bo praktycznie dokonuje się tam tylko wymiany, modernizacji i remontów tego, co istniało wcześniej. Poza Pomorską Koleją Metropolitalną nie słychać o większych, nowych przedsięwzięciach. Powoli rusza budowa tuneli, których wcześniej nie budowano w ogóle.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


46 170 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

308 430 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 846 ofert w bazie

2 782 267 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP