XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

Nowak: potrzebna rozmowa z firmą Salini nt. budowy A1

Nowak: potrzebna rozmowa z firmą Salini nt. budowy A1
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Minister transportu Sławomir Nowak nie jest zadowolony z postępu prac na budowie odcinka autostrady A1 między Czerniewicami i Kowalem (woj. kujawsko-pomorskie). Zapowiedział rozmowę z włoską firmą Salini Polska, która jest liderem konsorcjum budującego ten odcinek.

- Nie ukrywam, że nie jestem zadowolony z postępu prac na autostradzie A1 między Czerniewicami a Kowalem. W tym tygodniu mamy zamiar spotkać się jeszcze z szefostwem włoskiego koncernu Salini, również poprosiłem ambasadora Włoch o spotkanie, abyśmy mogli porozmawiać o tej kłopotliwej inwestycji i zaangażowaniu włoskiej firmy na tym kontrakcie - powiedział w poniedziałek dziennikarzom Nowak.

Minister przypomniał, że po wykluczeniu z kontraktu irlandzkiego wykonawcy w postępowaniu przetargowym wygrało włosko-polskie konsorcjum, którego liderem jest firma Salini Polska.

- O ile zaangażowanie polskiego wykonawcy jest duże i widać to zaangażowanie na placu budowy, o tyle do zaangażowania włoskiego partnera w konsorcjum mamy pewne zastrzeżenia. Stąd potrzebna będzie taka męska, twarda rozmowa, co dalej z tym kontraktem, czy mają zamiar wywiązać się z terminów kontraktowych - dodał Nowak. Zaznaczył, że wcześniejsze deklaracje ze strony wykonawców nie do końca zostały spełnione.

Nowak spotkał się z dziennikarzami w Pawlikowicach na budowie jednego z łódzkich odcinków trasy ekspresowej S8, po wizycie na budowanych odcinkach autostrady A1 w województwie kujawsko-pomorskim oraz łódzkim, a także drogi ekspresowej S8 w Łódzkiem.

Nowak zapowiedział, że już latem 2014 roku fragmenty drogi ekspresowej S8 w granicach woj. łódzkiego będą oddawane do użytkowania, a wiosną, najdalej wczesnym latem 2015 roku, przejedziemy już na całym odcinku między Łódź-Południe a Wrocławiem. Według niego, fragment S8, który buduje Budimex jest bez zastrzeżeń, ale nie wszystkie odcinki są tak zaawansowane. - Tam też jest potrzebna dodatkowa mobilizacja - mówił.

Minister zapowiedział, że na wtorkowej Radzie Ministrów omawiany będzie załącznik nr 5 do Krajowego Planu Budowy Dróg i Autostrad. Jego zdaniem, jest on kluczowy "abyśmy płynnie przeszli od starej perspektywy, do realizacji nowych projektów drogowych w nowej perspektywie (lat 2014-2020 - PAP)".

Jego zdaniem, jeśli RM przyjmie załącznik to już we wtorek możliwe będzie ogłoszenie przetargów na kolejne odcinki dróg ekspresowych. - Będą to pierwsze fragmenty drogi ekspresowej S7 na północ od Warszawy i fragmenty drogi S3 - mówił Nowak.

- Mam nadzieję, że jutro Rada Ministrów przyjmie moją propozycję, abyśmy już w najbliższych dniach ogłaszali przetargi na kolejne ponad 700 km nowych dróg ekspresowych. To jest ponad 30 mld zł, również unijnych pieniędzy, z tych, które udało się premierowi Tuskowi wynegocjować, tak abyśmy mogli płynnie przechodzić z perspektywy do perspektywy - ocenił minister transportu.

Pytany przez dziennikarzy, czy w nowej perspektywie będzie realizowana droga ekspresowa S14 (tzw. zachodnia obwodnica Łodzi), minister Nowak zaznaczył, że w nowej perspektywie na lata 2014-20 znajdą się przede wszystkim główne ciągi dróg ekspresowych, które będą domykały system dróg; wymienił drogi S7, S5, S3, S8, S61.

- To są te, które są kluczowe z punktu widzenia ruchu tranzytowego, z punktu widzenia usieciowienia całości kraju - zaznaczył. Podkreślił, że nie wyklucza żadnej decyzji, również w sprawie S14.

- Ale moim priorytetem jest domknięcie sieci, a domknięcie sieci to są główne ciągi północ-południe i wschód-zachód i te będą miały pierwszeństwo i priorytet. To, co jest dla mnie podstawową przesłanką, to oprócz domknięcia sieci jest też natężenie ruchu i to badamy przede wszystkim. Więc wszystkie te najbardziej obciążone drogi są i będą budowane w pierwszej kolejności - dodał Nowak.

Zapowiedział, że poza budowanym już w Łódzkiem odcinkiem autostrady A1 Stryków- Tuszyn, w tym roku ogłoszony zostanie przetarg na budowę odcinka Tuszyn-Pyrzowice, ale już poza systemem budżetowym. - Tak, abyśmy budowali to poza pieniędzmi unijnymi i budżetowymi - zaznaczył.

Zapowiedział także, że jesienią na RM zostanie przedstawiony Krajowy Planu Budowy Dróg i Autostrad na lata 2014-20.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Nowak: potrzebna rozmowa z firmą Salini nt. budowy A1

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!