Nowa perspektywa - nowe kłopoty?

Nowa perspektywa - nowe kłopoty?
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Rozmowa z Barbarą Dzieciuchowicz, Prezesem Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa

Czy, zdaniem Pani, sytuacja firm wykonawczych drogownictwa po realizowanych kontraktach drogowych się poprawiła i ustabilizowała? Czy branża zdołała wyjść z kryzysu? Czy da się zaobserwować usprawnienia organizacyjne w firmach i wzrost kwalifikacji menadżerskich?

- Sytuacja powoli zaczyna się stabilizować, ale trudno mówić o znaczącej poprawie. Rok 2014 był rokiem wyborów samorządowych, a więc również było trochę więcej inwestycji na drogach samorządowych.

Niestety na drogach krajowych niewiele się działo, pojedyncze inwestycje były kończone, natomiast z nowej perspektywy trwały tylko postępowania przetargowe. Sytuacja w branży już się nie pogarszała, ale nie można powiedzieć, że kryzys jest już całkowicie za nami. Przyczynami kryzysu nie był brak kwalifikacji menedżerskich ani zła organizacja w firmach wykonawczych.

W stanowisku Izby z 28 stycznia zwracacie Państwo uwagę na niefortunną komasację robót w Programie na lata 2014-2023. Ale być może wynika to z obawy Ministerstwa, że przy innym rozplanowaniuśrodki europejskie nie zostaną wykorzystane? Dla władz priorytetem jest Program, a nie kondycja firm wykonawczych. Może firmy branży powinny być bardziej elastyczne?

- Obawy Izby budzi fakt, iż w Programie na lata 2014-2023 aż 67,5% środków przewiduje się wydać w okresie 3 lat - 2016-2018 (a więc 30% czasookresu). Taka kumulacja środków, dodatkowo połączona z kumulacją innych środków unijnych, między innymi z Regionalnych Programów Operacyjnych może doprowadzić do znacznych perturbacji na rynku drogowym i materiałów budowlanych, a na koniec Programu do serii upadków firm. W pierwszej perspektywie finansowej w latach kumulacji robót 2009-2011 takie kłopoty miały miejsce. Zarówno firmy wykonujące roboty drogowe jak i dostawcy sprzętu do robót i materiałów budowlanych nie są w stanie w tak krótkim okresie w sposób bezpieczny i elastyczny przerobić takiej ilości środków. Dodatkowo należy wskazać, że przy tak założonym harmonogramie na większości budów będą realizowane te same etapy robót, a więc w latach 2016-2017 będzie ogromne zapotrzebowanie na maszyny do robót ziemnych, w roku 2017 ogromny popyt na kruszywa, a w roku 2018 na roboty bitumiczne lub betonowe (w zależności od przyjętej technologii nawierzchni), co może spowodować kłopoty firm wykonawczych z zaangażowaniem finansowym, wykwalifikowaną kadrą, a także znaczny wzrost cen maszyn i materiałów. Wynika z tego, że należałoby rozważyć równomierniejszy rozkład środków finansowych, a czas wykorzystać na lepsze przygotowanie dokumentacji projektowych, co w efekcie przyspieszy tempo robót i ograniczy ich koszt. W Programie założono bowiem, że przygotowanie dokumentacyjne jest na tyle dobre, że większość inwestycji można kierować do postępowania przetargowego w 2015 r. Nie jest to do końca prawdziwe założenie, o czym świadczą między innymi kłopoty z realizacją zadań w poprzedniej perspektywie finansowej.

W tej perspektywie finansowej na szczęście nie ma takich imprez jak EURO 2012, nie musimy więc bardzo spieszyć się z realizacją, czasu jest wystarczająco dużo. Dla władz priorytetem powinna być gospodarka, a nie Program sam w sobie. Dobra kondycja firm wykonawczych to dobra kondycja gospodarki.

Jakie argumenty mogą przemawiać za zwiększeniem wydatków z budżetu Państwa? Czy, zdaniem Izby da się znaleźć więcej źródeł zasilania Krajowego Funduszu Drogowego? Czy Izba ma wsparcie innych czynników (np. samorządów lokalnych) w sprawie inwestycji na drogach krajowych poza siecią TEN-T?

- Samorządy lokalne zgłosiły bardzo dużo uwag do Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 w kwestii inwestycji na drogach krajowych poza siecią TEN-T. Ale nie zapominajmy, że UE dofinansowuje tylko zadania na sieci TEN-T - a to jest 7400 km, pozostaje ponad 12 000 km dróg krajowych, dla których nie powstał żaden program inwestycyjny. Dlatego tak ważne jest zwiększenie zaangażowania budżetu państwa w finansowanie drogownictwa. W "Programie" wydatki budżetu państwa od roku 2016 rosną od poziomu 5 mld do poziomu 5,7 mld w roku 2023.

Biorąc pod uwagę, iż obecna perspektywa finansowa jest ostatnią tak dużą pomocą UE, państwo będzie zmuszone bardziej angażować się finansowo w kolejne programy budowy dróg.Wydatki na drogi krajowe w latach 2021-2023 na poziomach 6,1 mld, 5,7 mld i 5,7 mld będą katastrofą zarówno dla dróg jak i dla całej branży.

Nie zapominajmy, iż w latach 2007-2009 budżet państwa przeznaczał na drogi odpowiednio 6,7 mld, 11,3 mld i 8,1 mld.

W roku 2010 zmieniono sposób finansowania dróg, część środków z budżetu państwa - opłata paliwowa trafiła do KFD. Są to kwoty mniejsze niż te z lat 2007-2009. Według różnych szacunków roczne wpływy do budżetu państwa od wszystkich użytkowników dróg w postaci różnego rodzaju opłat, podatków to kwota nawet 50 mld złotych. Należałoby również rozpocząć dyskusję o finansowaniu drogownictwa w ogóle, a nie tylko dróg krajowych, które stanowią 5% sieci dróg w Polsce, 95% to drogi samorządowe. Są one bardziej zaniedbane i wymagają dużych nakładów, których samorządowi zarządcy dróg nie posiadają.

Czy Prawo zamówień publicznych przybrało już (po kolejnej nowelizacji, która weszła w życie w październiku 2014 r.) z punktu widzenia Izby formę, która pozwoli na skuteczną reali zację kontraktów bez znanych patologii i perturbacji? Co jeszcze wymagałoby zmiany?

- Ustawa Prawo zamówień Publicznych po ostatnich nowelizacjach w zasadzie jest zgodna z unijnymi dyrektywami dotyczącymi zamówień publicznych. W roku 2014 weszły w życie nowe unijne dyrektywy w sprawie zamówień publicznych, które w ciągu dwóch lat powinny być zaimplementowane do polskiego systemu prawnego. Mówi się o nowej ustawie Prawo zamówień publicznych, ale nie jestem optymistką, w tym roku z racji chociażby podwójnych wyborów nowej ustawy nie będzie, może w końcówce roku 2016. Bardzo poważnym problemem jest to, że zamawiający nie korzystają w pełni z możliwości i instrumentów jakie ta ustawa im daje. Robią to z różnych powodów, między innymi z obawy przed różnymi organami kontrolnymi, które mogą im zarzucić, że wybrali ofertę korzystniejszą (najczęściej droższą), a nie najtańszą.

Jakie są podstawy do optymizmu wobec przyszłego działania GDDKiA? Ta instytucja również powinna chyba się zreformować?

- Mam tzw. mieszane uczucia. Z jednej strony GDDKiA jest bardziej otwarta na dialog, chętnie spotyka się z branżą, z drugiej strony arbitralnie, bez rozmów i konsultacji z branżą podejmuje decyzje o budowie ponad 800 km dróg w technologii betonowej.

Odpowiadając na zarzut branży o negatywnym wpływie tej decyzji na rynek zamówień publicznych i ograniczenie konkurencji Dyrekcja informuje, iż "...w postępowaniach o udzielenie zamówienia publicznego dla zadań PBDK nie wymaga się od Wykonawców wykazania spełniania warunków udziału w postępowaniu w zakresie wiedzy i doświadczenia przy realizacji zadań polegających na budowie dróg w konkretnej technologii asfaltowej jak i betonowej, tak samo jak się nie wymaga doświadczenia przy realizacji konkretnych rodzajów obiektów związanych np. z wymogami ochrony środowiska, BRD i in. proporcjonalnymi pod względemwartości i ich istotności do rodzaju nawierzchni".

W opinii Izby są to bardzo niebezpieczne praktyki, od samego braku wymagania doświadczenia, tego doświadczenia niestety nie przybywa.

Analiza zasadności zwiększania długości dróg o nawierzchni betonowej dokonana przez GDDKiA (opublikowana na jej stronach www) wydaje się wielostronna i racjonalna. Czy z punktu widzenia Izby korzystna jest budowa dróg betonowych? Podobne pytanie można postawić w odniesieniu do mostów i wiaduktów - żelbetowe czy stalowe?

- Nie podzielam opinii, iż analiza zasadności zwiększenia długości dróg o nawierzchni betonowej dokonana przez GDDKiA jest wielostronna i racjonalna. Znane są wyniki badań porównawczych (źródła: europejskie i światowe) obu tych technologii pod kątem między innymi zrównoważonego rozwoju środowiska - emisja CO2, hałasu, recyklingu czy też wpływu nawierzchni na środowisko. W badaniach tych nawierzchnie asfaltowe mają przewagę nad nawierzchniami betonowymi. Obie technologie mają swoje plusy i miejsce w Polsce jest zarówno dla technologii asfaltowych jak i betonowych. Jako Izba nigdy nie krytykowaliśmy żadnej z tych technologii. Natomiast styl i forma podjęcia tej decyzji, bez analizy jej wpływu na branżę spotkała się z naszą krytyką.

Czy zauważacie Państwo tendencję do obniżania udziału stali w kontraktach drogowych i czy ma to znaczenie dla Izby? (chodzi tu o ekrany o konstrukcji stalowej oraz mosty stalowe).

- Prawdopodobnie wielkość i powszechność stosowania ekranów dźwiękochłonnych zostanie ograniczona, ale nie z powodu niechęci do stali, lecz zmiany przepisów związanych z normami dotyczącymi hałasu. Sądzę, że nie wpłynie to na pozostałe elementy stalowe, które stosowane są na drogach w dużej ilości i na konstrukcje mostów i wiaduktów, które wynikają z koncepcji architektonicznych a nie z preferencji wykonawców.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

FORUM TYMCZASOWO NIEDOSTĘPNE

W związku z ciszą wyborczą dodawanie komentarzy zostało tymczasowo zablokowane.

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!