PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Nowa perspektywa - nowe kłopoty?

Autor: Konstrukcje stalowe
25-10-2015 11:56 |  aktualizacja: 25-10-2015 11:58
Nowa perspektywa - nowe kłopoty?
Fot. Fotolia

Rozmowa z Barbarą Dzieciuchowicz, Prezesem Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa

Czy, zdaniem Pani, sytuacja firm wykonawczych drogownictwa po realizowanych kontraktach drogowych się poprawiła i ustabilizowała? Czy branża zdołała wyjść z kryzysu? Czy da się zaobserwować usprawnienia organizacyjne w firmach i wzrost kwalifikacji menadżerskich?
- Sytuacja powoli zaczyna się stabilizować, ale trudno mówić o znaczącej poprawie. Rok 2014 był rokiem wyborów samorządowych, a więc również było trochę więcej inwestycji na drogach samorządowych.

Niestety na drogach krajowych niewiele się działo, pojedyncze inwestycje były kończone, natomiast z nowej perspektywy trwały tylko postępowania przetargowe. Sytuacja w branży już się nie pogarszała, ale nie można powiedzieć, że kryzys jest już całkowicie za nami. Przyczynami kryzysu nie był brak kwalifikacji menedżerskich ani zła organizacja w firmach wykonawczych.

W stanowisku Izby z 28 stycznia zwracacie Państwo uwagę na niefortunną komasację robót w Programie na lata 2014-2023. Ale być może wynika to z obawy Ministerstwa, że przy innym rozplanowaniuśrodki europejskie nie zostaną wykorzystane? Dla władz priorytetem jest Program, a nie kondycja firm wykonawczych. Może firmy branży powinny być bardziej elastyczne?

- Obawy Izby budzi fakt, iż w Programie na lata 2014-2023 aż 67,5% środków przewiduje się wydać w okresie 3 lat - 2016-2018 (a więc 30% czasookresu). Taka kumulacja środków, dodatkowo połączona z kumulacją innych środków unijnych, między innymi z Regionalnych Programów Operacyjnych może doprowadzić do znacznych perturbacji na rynku drogowym i materiałów budowlanych, a na koniec Programu do serii upadków firm. W pierwszej perspektywie finansowej w latach kumulacji robót 2009-2011 takie kłopoty miały miejsce. Zarówno firmy wykonujące roboty drogowe jak i dostawcy sprzętu do robót i materiałów budowlanych nie są w stanie w tak krótkim okresie w sposób bezpieczny i elastyczny przerobić takiej ilości środków. Dodatkowo należy wskazać, że przy tak założonym harmonogramie na większości budów będą realizowane te same etapy robót, a więc w latach 2016-2017 będzie ogromne zapotrzebowanie na maszyny do robót ziemnych, w roku 2017 ogromny popyt na kruszywa, a w roku 2018 na roboty bitumiczne lub betonowe (w zależności od przyjętej technologii nawierzchni), co może spowodować kłopoty firm wykonawczych z zaangażowaniem finansowym, wykwalifikowaną kadrą, a także znaczny wzrost cen maszyn i materiałów. Wynika z tego, że należałoby rozważyć równomierniejszy rozkład środków finansowych, a czas wykorzystać na lepsze przygotowanie dokumentacji projektowych, co w efekcie przyspieszy tempo robót i ograniczy ich koszt. W Programie założono bowiem, że przygotowanie dokumentacyjne jest na tyle dobre, że większość inwestycji można kierować do postępowania przetargowego w 2015 r. Nie jest to do końca prawdziwe założenie, o czym świadczą między innymi kłopoty z realizacją zadań w poprzedniej perspektywie finansowej.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


43 595 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

966 189 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 663 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNERZY

  • partner serwisu
  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP