PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Norwegia kontraktami budowlanymi pachnąca

Autor: wnp.pl (Piotr Stefaniak)
31-05-2014 13:15
Norwegia kontraktami budowlanymi pachnąca
fot. PTWP (Piotr Stefaniak)

Prawo zamówień publicznych podobne jak w UE, ale z bardziej jasnym określeniem warunków, stosowanie w pełni zasad FIDIC, wysoka marżowość, a także relatywnie niska konkurencja firm wykonawczych, czynią norweski rynek budowlany bardzo atrakcyjny dla firm z Polski. Ma on dobre perspektywy rozwoju, szczególnie w infrastrukturalnym budownictwie szynowym (kolej, metro, tramwaje).

W końcu ub.roku norweski parlament przyjął dziesięcioletni Narodowy Plan Transportowy (na lata 2014-2023), z budżetem blisko 168 mld NOK, tj. o równowartości ponad 80 mld zł.
Patrz też: Nowe szanse dla polskich firm w Norwegii

Program ten ruszył, są już ogłoszone lub rozstrzygnięte przetargi, typu unowocześnienia automatycznego systemu sterowania ruchem kolejowym, o wartości 7 mld NOK, czy budowa budowę drugiego tunelu kolejowego w Ulriken w zachodniej części kraju, wartości 1,3 mld NOK. Ten ostatni przetarg wygrało na początku maja konsorcjum Skanska Norway i Strabag.

Ale oprócz tych projektów, są dziesiątki mniejszych, jakie ogłaszają miasta i gminy. Niższej wartości, ale często pracochłonne i skomplikowane (o kompleksowym zakresie, realizowane w pełnym ruchu miejskim), co stwarza szansę wygrania przetargu przez dobrze przygotowane firmy polskie.

Taką strategię obrał Torpol, z grupy Polimex-Mostostal. Dotychczas zrealizował już cztery kontrakty remontowo-budowlane na sieciach transportu szynowego (w Bergen i Oslo), a podpisał dwa kolejne. Łącznie ich wartość sięgnie 100 mln zł.

Kilka zdjęć z realizacji inwestycji zamieszczamy w galerii.

Proces kontraktowania składa się z zwykle z prekwalifikacji ofert (firm) i negocjacji indywidualnych. W obu procesach oceniane jest doświadczenie, organizacja i potencjał wykonawcy, zdolność do realizacji zadania ściśle ustalonym terminie, elastyczność działania (np. w przypadku sytuacji nadzwyczajnych), poziom bezpieczeństwa i jego zapewnienie w kolejnym zadaniu, warunki współpracy z kooperantami.

Cena jest ważnym kryterium wyboru oferenta, ale stawiana na dalszym miejscu. Np. w realizowanych przez Torpol inwestycjach budowy odcinka kolei miejskiej (de facto - tramwaju szybkiego ruchu) - Bybanen w Bergen, cena miała wartość 35 pkt., na 100 możliwych. Ale np. w przypadku prac ziemnych, kryterium ceny nadano 70 pkt.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


48 630 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

966 189 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 663 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNERZY

  • partner serwisu
  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP