PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Nieruchomości handlowe. Deweloperzy wchodzą do mniejszych miast

Autor: propertynews.pl
26-09-2014 12:01

Dojrzewający rynek nieruchomości handlowych w Polsce poszukuje nowych okazji do inwestycji. Jedną z nich jest budowa małych obiektów w miastach lokalnych. Według panelistów sesji "Koncepty handlowe w miastach do 100 tys. mieszkańców" potencjał jest duży, ale sukces komercyjny wcale nie taki oczywisty.

W Polsce jest 71 miast z liczbą mieszkańców pomiędzy 40 a 100 tys. i dalsze 112 w przedziale 20-40 tys. Z danych statystycznych wynika, że 42 proc. wszystkich obecnie budowanych centrów handlowych oraz 87 proc. parków handlowych, przypada na miasta liczącej poniżej 100 tys. osób.
Jedną z firm, która od lat stawia na takie lokalizacje jest Rank Progress. Zdaniem jej prezesa, Jana Mroczki, to olbrzymi potencjał dla deweloperów. - Wspólnie z najemcami wytypowaliśmy 81 miast, w których moglibyśmy zrealizować kolejne inwestycje. Do tej pory zbudowaliśmy dwa projekty, a trzeci będzie oddany w listopadzie. O ich sukcesie świadczy wysoki wskaźnik komercjalizacji - zapewnił Jan Mroczka.

- Podzielam ten optymizm - dodała Ewa Szafrańska-Mądry, dyrektor zarządzająca, Balmain Asset Management CEE. - Bazując na naszych doświadczeniach, zarówno deweloperskich, jak i związanych z zarządzaniem obiektami handlowymi, widzimy na tym polu ogromny potencjał - dodała.

Budowa obiektu w mieście do 100 tys. mieszkańców nie jest zawsze tożsama z osiągnięciem sukcesu. Paneliści Property Forum zastanawiali się nad tym, co zrobić by przekonać najemców do takich lokalizacji.

Jak dopasować ofertę?

Według uczestników dyskusji, by osiągnąć sukces w mniejszych miastach, nie można przenosić wzorców zaczerpniętych z dużych centrów handlowych w największych aglomeracjach. Sztuką jest za to taki dobór oferty, która przyciągnie dobrych najemców. - Te miasta potrzebują atrakcyjnej oferty handlowej. Nasz projekt w Oleśnicy to nietypowy retail park. Obok najemców wielkopowierzchniowych działa mini pasaż z niewielkimi lokalami. Wielu z tych operatorów osiąga lepsze obroty niż w sklepach zlokalizowanych np. we Wrocławiu - przekonuje Jan Mroczka. To zdanie potwierdza Piotr Niemiec, właściciel firmy Gastromall. - Placówki w takich miastach, jak Kalisz czy Konin mają bardzo często lepsze wyniki, niż te w największych aglomeracjach. Deweloperzy nie powinni obawiać się tego, że najemcy źle postrzegają mniejsze rynki - powiedział.

Zdaniem Ewy Szafrańskiej-Mądry, istnieją trzy typy schematów handlowych, które pasują do średnich lub mniejszych miast. - To mini centra handlowe, z ofertą zbliżoną do większych obiektów handlowych, ale skoncentrowane na dotarciu do najbliższej okolicy; centra regionalne oraz retail parki, o ofercie skromnej i niszowej - powiedziała dyrektor w Balmain Asset Management.



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


48 967 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

966 189 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 663 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNERZY

  • partner serwisu
  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP