Niepewna przyszłość ministra infrastruktury

Niepewna przyszłość ministra infrastruktury
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Ważą się losy ministra infrastruktury Cezarego Grabarczyka. Jak ustalił "WSJ Polska", do jego dymisji może dojść nawet w przypadku zaniechania przez Donalda Tuska zapowiadanej na wrzesień szerszej rekonstrukcji rządu. Z informacji dziennika wynika, że premier obawia się, iż negocjacje z firmami, które mają budować autostrady, opóźnią i tak już napięty plan ich realizacji.

Według osób, do których dotarł "The Wall Street Journal Polska", obecnego ministra nie uratuje nawet pozytywny wynik negocjacji ze spółką Autostrada Wielkopolska (AWSA) w sprawie budowy odcinka autostrady A2 z Nowego Tomyśla do granicy z Niemcami w Świecku. Co prawda podległa Grabarczykowi Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) na sfinalizowanie rozmów ma jeszcze tydzień, jednak z AWSA już teraz dochodzą sygnały o prawdopodobnym pomyślnym zakończeniu negocjacji.

Podpisanie umowy z AWSA nic nie zmieni w sprawie samego Grabarczyka, gdyż decyzja o jego odwołaniu już zapadła. "Jedyną niewiadomą jest to, kiedy zostanie wykonana" - uważa Adrian Furgalski z Zespołu Doradców Gospodarczych TOR. Za taką wersją wydarzeń przemawia według niego to, że po ewentualnym zakończeniu rozmów z AWSA ministerstwo czekają nie mniej ważne negocjacje w sprawie budowy kolejnych odcinków autostrad: A2 Stryków - Konotopa i A1 Stryków - Pyrzowice. "Jeżeli negocjacje będą trwały tak długo jak w przypadku odcinka Nowy Tomyśl - Świecko, to całemu programowi wróżę nie najlepiej" - zauważa Furgalski.

Na ministrze suchej nitki nie zostawia też opozycja. Według Krzysztofa Tchórzewskiego z PiS, wiceprzewodniczącego sejmowej komisji infrastruktury, Grabarczyk poniósł klęskę w budowie autostrad. Wszystko przez to, że popełnił strategiczny błąd, wracając do idei budowy dróg w formule partnerstwa publiczno-prywatnego. Według Tchórzewskiego Grabarczyk miałby znacznie lepsze wyniki, gdyby - tak jak zapowiadał na początku swojej kadencji - kontynuował program Jerzego Polaczka proponujący budowę autostrad przez państwo.

Kto zastąpi Grabarczyka? Według "WSJ Polska" wśród najpoważniejszych kandydatów są między innymi Krzysztof Opawski, minister infrastruktury w rządzie Marka Belki, Tadeusz Jarmuziewicz, obecny wiceminister infrastruktury, oraz Janusz Piechociński z PSL, wiceprzewodniczący sejmowej komisji infrastruktury.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Niepewna przyszłość ministra infrastruktury

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!