Cztery odcinki dróg ekspresowych S6 w województwach zachodniopomorskim i pomorskim oraz S10 Bydgoszcz-Toruń będą realizowane w modelu Partnerstwa Publiczno-Prywatnego (PPP) – poinformowało Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju.
Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju (MR) 6 czerwca tego orku poinformowało w komunikacie, że "Komitet Ekonomiczny Rady Ministrów zdecydował we wtorek, że cztery odcinki dróg ekspresowych S6 i S10 będą budowane w modelu partnerstwa publiczno-prywatnego".
Podano, że KERM zdecydował, że w modelu PPP zostaną zbudowane odcinki S6: obwodnica Metropolii Trójmiejskiej, ok. 150 km odcinek Koszalin - Bożepole Wielkie i zachodnia obwodnica Szczecina oraz S10 na odcinku Bydgoszcz - Toruń.
O budowę odcinków S6 w pomorskiem, tj. obwodnicy metropolitalnej i trasy z Koszalina do Bożegopola Wielkiego od wielu lat starają się mieszkańcy, samorządowcy i przedsiębiorcy z północnej części województwa, zwłaszcza z rejonu Słupska. Apelowali do rządu, parlamentarzystów i do Komisji Europejskiej. Zdaniem samorządowców Pomorze Środkowe jest regionem najbardziej wykluczonym komunikacyjnie w kraju.
Resort poinformował, że na posiedzeniu KERM zaprezentowane zostały przeprowadzone wcześniej "analizy potrzeb związanych ze znaczeniem gospodarczym poszczególnych odcinków dróg planowanych do budowy".
Realizacja tych inwestycji w modelu PPP zakłada, że partner prywatny zaprojektuje i wybuduje drogi, a następnie będzie utrzymywał je przez określony czas (np. 30 lat). W zamian strona publiczna zobowiąże się do wnoszenia cyklicznej opłaty za dostępność. Szczegółowe warunki realizacji umowy zostaną wynegocjowane pomiędzy stronami.
MIiR w komunikacie zaznaczyło, że "zastosowanie modelu PPP w tym przypadku nie wiąże się z wprowadzeniem opłat dla kierowców samochodów osobowych".
- Ministerstwo Infrastruktury, które jest odpowiedzialne za realizację projektów na drogach krajowych, przeprowadzi szczegółowe analizy finansowe. Ich celem będzie przygotowanie dokumentacji do negocjacji z potencjalnymi partnerami - czytamy.
Resort zapowiedział też przeprowadzenie konsultacji z europejskim urzędem statystycznym Eurostat "w celu wypracowania takiej struktury podziału zadań i ryzyk w inwestycjach, by zobowiązania strony publicznej nie były zaliczane do długu publicznego."
- Uzyskanie pozytywnej opinii Eurostat w zakresie długu publicznego jest warunkiem umożliwiającym wybór partnera i zawarcie umowy PPP - podkreśliło MIiR w komunikacie.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Niektóre odcinki dróg ekspresowych S6 i S10 mają być budowane w modelu PPP