Niektóre odcinki dróg ekspresowych S6 i S10 mają być budowane w modelu PPP

Niektóre odcinki dróg ekspresowych S6 i S10 mają być budowane w modelu PPP
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Cztery odcinki dróg ekspresowych S6 w województwach zachodniopomorskim i pomorskim oraz S10 Bydgoszcz-Toruń będą realizowane w modelu Partnerstwa Publiczno-Prywatnego (PPP) – poinformowało Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju.

Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju (MR) 6 czerwca tego orku  poinformowało w komunikacie, że "Komitet Ekonomiczny Rady Ministrów zdecydował we wtorek, że cztery odcinki dróg ekspresowych S6 i S10 będą budowane w modelu partnerstwa publiczno-prywatnego".

Podano, że KERM zdecydował, że w modelu PPP zostaną zbudowane odcinki S6: obwodnica Metropolii Trójmiejskiej, ok. 150 km odcinek Koszalin - Bożepole Wielkie i zachodnia obwodnica Szczecina oraz S10 na odcinku Bydgoszcz - Toruń.

O budowę odcinków S6 w pomorskiem, tj. obwodnicy metropolitalnej i trasy z Koszalina do Bożegopola Wielkiego od wielu lat starają się mieszkańcy, samorządowcy i przedsiębiorcy z północnej części województwa, zwłaszcza z rejonu Słupska. Apelowali do rządu, parlamentarzystów i do Komisji Europejskiej. Zdaniem samorządowców Pomorze Środkowe jest regionem najbardziej wykluczonym komunikacyjnie w kraju.

Resort poinformował, że na posiedzeniu KERM zaprezentowane zostały przeprowadzone wcześniej "analizy potrzeb związanych ze znaczeniem gospodarczym poszczególnych odcinków dróg planowanych do budowy".

Realizacja tych inwestycji w modelu PPP zakłada, że partner prywatny zaprojektuje i wybuduje drogi, a następnie będzie utrzymywał je przez określony czas (np. 30 lat). W zamian strona publiczna zobowiąże się do wnoszenia cyklicznej opłaty za dostępność. Szczegółowe warunki realizacji umowy zostaną wynegocjowane pomiędzy stronami.

MIiR w komunikacie zaznaczyło, że "zastosowanie modelu PPP w tym przypadku nie wiąże się z wprowadzeniem opłat dla kierowców samochodów osobowych".

- Ministerstwo Infrastruktury, które jest odpowiedzialne za realizację projektów na drogach krajowych, przeprowadzi szczegółowe analizy finansowe. Ich celem będzie przygotowanie dokumentacji do negocjacji z potencjalnymi partnerami  - czytamy.

Resort zapowiedział też przeprowadzenie konsultacji z europejskim urzędem statystycznym Eurostat "w celu wypracowania takiej struktury podziału zadań i ryzyk w inwestycjach, by zobowiązania strony publicznej nie były zaliczane do długu publicznego."

- Uzyskanie pozytywnej opinii Eurostat  w zakresie długu publicznego jest warunkiem umożliwiającym wybór partnera i zawarcie umowy PPP - podkreśliło MIiR w komunikacie.

 

×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Niektóre odcinki dróg ekspresowych S6 i S10 mają być budowane w modelu PPP

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!