Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Nie wszystkie miejsca postojowe z okablowaniem do ładowarek

Autor: wnp.pl (PA)
30-01-2018 15:23 |  aktualizacja: 30-01-2018 15:50
Nie wszystkie miejsca postojowe z okablowaniem do ładowarek

Komisja Europejska złagodziła planowane wymagania dotyczące ładowarek samochodowych w budynkach

Fot. Shutterstock

Komisja Europejska uznała argumenty firm deweloperskich i częściowo ograniczyła projektowane przepisy dotyczące obowiązkowego instalowania okablowania dla ładowarek elektrycznych w budynkach mieszkalnych od 2025 roku.

  • Nie wszystkie miejsca postojowe w budynkach mieszkalnych od 2025 roku będą musiały być wyposażone w okablowanie dla ładowarek samochodowych.
  • Branża deweloperów przekonała KE, że takie rozwiązanie znacznie podwyższyłoby nie tylko koszty budowy, ale też eksploatacji budynków przez wspólnoty.
  • Ostatecznie projekt dyrektywy zakłada pozostawienie przepustów umożliwiających ułożenie instalacji.
W toku prac nad rewizją dyrektywy w sprawie efektywności energetycznej Komisja Europejska proponowała, aby od 2025 roku w budynkach mieszkalnych obowiązkowo instalować okablowanie do ładowarek elektrycznych przy wszystkich miejscach postojowych, a w przypadku budynków użytkowych oprócz okablowania dodatkowo miałby istnieć nakaz instalowania ładowarki na każde 10 miejsc postojowych.

- Polski Związek Firm Deweloperskich działający w strukturach Europejskiej Unii Deweloperów (UEPC) podnosił, że wyposażanie miejsc postojowych (podziemnych i naziemnych) w konkretne okablowanie oraz zapewnienie odpowiedniej mocy przyłączeniowej prądu podniesie koszty pierwotne oraz koszty eksploatacyjne ponoszone przez wspólnoty (stałe opłaty za moc przyłączeniową) - mówi Konrad Płochocki, dyrektor generalny PZFD.

Czytaj też PZFD: w 2017 r. wzrost sprzedaży mieszkań przy niewielkim wzroście cen.

W opinii branży nie ustabilizował się jeszcze żaden standard dla ładowarek elektrycznych ani wymaganego okablowania, a technologie ładowania pojazdów są na wczesnym etapie i podlegają intensywnemu rozwojowi. Z tego powodu może się okazać, że instalacja przygotowana przez dewelopera będzie bezużyteczna po bardzo krótkim okresie. Komisja ostatecznie uznała zasadność tych argumentów i częściowo złagodziła projektowane przepisy.

- Zamiast gotowego okablowania konieczne będzie przygotowanie jedynie przepustów umożliwiających ułożenie instalacji. Nadal spowoduje to wzrost kosztów budowy, jednakże w nieporównanie mniejszym stopniu. Ponadto nie spowoduje powstania po stronie wspólnot mieszkaniowych konieczności opłacania stałych opłat miesięcznych za moc przyłączeniową - wyjaśnia dyrektor Płochocki.

Komisja zgodziła się także złagodzić wymagania dla budynków użytkowych. Przepusty będą musiały być wykonane przynajmniej dla 10 proc. miejsc postojowych. Obowiązkowa ładowarka ma się pojawić w przypadku parkingów o powierzchni większej niż 10 miejsc postojowych.

Czytaj również PZFD: założenia mieszkania plus - trudne do realizacji.

Polski Związek Firm Deweloperskich to działająca od 15 lat organizacja branżowa zrzeszająca 155 firm z tego sektora. Związek funkcjonuje w skali ogólnokrajowej oraz na poziomach lokalnych, ze szczególnym uwzględnieniem rynku wrocławskiego i warszawskiego.
Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


POLSKA I ŚWIAT

31 935 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

720 471 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 936 ofert w bazie

2 782 262 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNERZY

  • partner serwisu
  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP