Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Nie słabną emocje wokół planu budowy dróg betonowych

Autor: wnp.pl (Tomasz Elżbieciak)
11-06-2015 16:36
Nie słabną emocje wokół planu budowy dróg betonowych

Węzeł autostrad A4 i A18

Fot. SPC

Sejmowa Komisja Infrastruktury po raz drugi w ciągu ostatnich sześciu miesięcy zajęła się tematem planowanej przez GDDKiA budowy 810 km dróg szybkiego ruchu o nawierzchni betonowej. Emocje w dyskusji pomiędzy zwolennikami obu technologii nie słabną.

Pierwsze posiedzenie Komisji ws. dróg betonowych odbyło się 16 grudnia 2014 r. i od tamtego czasu debata wokół tego tematu coraz bardziej się rozwijała.
Zobacz też: Duże emocje wokół planu budowy dróg betonowych

Jak informował Stanisław Żmijan, przewodniczący Komisji, czwartkowe obrady zwołano na wniosek środowisk, które „lansują technologię asfaltową”.

Barbara Dzieciuchowicz, prezes Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa, podkreśliła, że krajowy rynek wykonawczy dysponuje znacznie większym potencjałem w zakresie budowy nawierzchni asfaltowych niż betonowych.

Według danych zaprezentowanych przez prezes, kompetencjami do realizacji nawierzchni asfaltowych dla GDDKiA legitymuje się w Polsce 300 podmiotów, z czego 120 startowało w ostatnich latach w przetargach.

Dzieciuchowicz stwierdziła, że w przypadku nawierzchni betonowych takich wykonawców jest zaledwie siedmiu. W jej opinii, przy kumulacji robót może to spowodować problemy z realizacją programu inwestycyjnego.

Zdaniem OIGD, w przetargach nie bada się w wystarczającym stopniu kompetencji oferentów pod względem doświadczenia w zakresie technologii betonowej, co może przynieść podobne problemy z jakością wykonawstwa jak w przypadku betonowej płyty lotniska w Modlinie.

Szefowa OIGD zaznaczyła, że branża wielokrotnie zgłaszała swoje zastrzeżenia stronie rządowej, ale jej obawy nie zostały dotychczas rozwiane.

Dlatego też Dzieciuchowicz zaapelowała, aby Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju oraz GDDKiA ponownie zweryfikowały plany związane z budową dróg o nawierzchni betonowej.

Andrzej Wyszyński, prezes Polskiego Stowarzyszenia Wykonawców Nawierzchni Asfaltowych, argumentował, że branża nie otrzymała przekonujących wyliczeń ws. kosztów budowy dla poszczególnych technologii.

Według PSWNA, według aktualnych warunków ceny nawierzchni betonowych są średnio niemal 1 mln zł wyższe za kilometr niż w przypadku opcji asfaltowej.

Jak mówił Wyszyński, nie należy zakładać dużych wzrostów cen asfaltu w kolejnych latach, gdyż według prognoz ceny ropy naftowej będą się utrzymywać na niskim poziomie. Dodał, że wykonawcy mogą się też zabezpieczyć przed ewentualnym wzrostem cen stosując hedging.

KOMENTARZE (9)




SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


21 974 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu
  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP