PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Nie będzie precedensu prawnego na rynku budowlanym

Autor: wnp.pl (Piotr Stefaniak)
13-09-2014 13:02
Nie będzie precedensu prawnego na rynku budowlanym
Fot. Remigiusz Józefowicz/wikimedia, licencja Creative Commons

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów nie znalazł podstaw do podjęcia interwencji w sprawie przeciwko PKP SA, jaką w lipcu przedstawił zarząd Polskiego Związku Pracodawców Budownictwa - dowiedział się portal wnp.pl w biurze prasowym urzędu.

Związek zarzucał PKP SA nadużywanie pozycji dominującej na "rynku zamówień z zakresu budowy i przebudowy infrastruktury dworcowej w Polsce". Chodziło o przypadek postępowania o udzielenie zamówienia publicznego na wykonanie inwestycji "Przebudowa budynku dworca kolejowego Szczecin Główny wraz z infrastrukturą torowo-peronową".
Jak pisaliśmy (patrz: "J. Styliński PZPB: walczymy o uniwersalne zasady, a nie pojedynczy przetarg") zarząd związku chciał zwrócić uwagę urzędu i opinii publicznej na problem braku obowiązywania norm antymonopolowych agend, działających w imieniu skarbu państwa.

Zarząd PZPB wychodził z założenia, że w minionych latach UOKiK kilkukrotnie nakładał kary na Narodowy Fundusz Zdrowia za stosowanie praktyk dominujących przy wyborze dostawców leków oraz wydawał decyzje obligujące go do zmiany warunków przetargowych. Urząd orzekał, że warunki przetargowe są jednoznacznie negatywnie skonstruowane, dyskredytują pewne podmioty i zakłócając w konsekwencji konkurencję.

Można to było uznać za casus prawny; UOKiK uznawał się za organ właściwy do kontroli i podejmowania decyzji wobec takiej agendy skarbu państwa, jakim jest NFZ, co oznaczało też, że NFZ podlega podmiotowo zakresowi oceny przepisów antymonopolowych.

PZPB skierował do UOKiK wniosek o wyjaśnienie, czy PKP SA wprowadzając w wymienionym przetargu "absurdalne warunki oferentom", nie przekraczają granic racjonalności gospodarczej. Pozytywne orzeczenie UOKiK byłoby precedensowe dla inwestorów publicznych na rynku budowlanym.

Uzasadniając decyzję urząd stwierdził, że "nie ma podstaw do rozdzielenia rynku budowy i przebudowy infrastruktury dworcowej od rynku budowlanego ogółem. Świadczy o tym np. fakt, że przedsiębiorcy budowlani nie ograniczają swojej działalności do prac związanych infrastruktury dworcową. W takim przypadku nie może być zatem mowy o posiadaniu prze PKP pozycji dominującej na szeroko pojętym rynku budowlanym".
Podobał się artykuł? Podziel się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


39 064 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

966 189 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 764 ofert w bazie

2 782 271 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNERZY

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP