PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Nazwa stadionu - dobry interes

Autor: wnp.pl (PS)
04-10-2012 09:58
Nazwa stadionu - dobry interes
fot. PTWP (Paweł Pawłowski)

Mistrzostwa Europy w piłce nożnej zwiększyły zainteresowanie potencjalnych sponsorów prawami do nazw polskich obiektów sportowych.

Jak szacują eksperci KPMG, obecnie zakontraktowana wartość tych naming rights w Polsce wynosi ok. 20 mln rocznie. Jeśli do końca roku uda się zrealizować jeszcze jedną transakcję z właścicielem stadionu, na którym rozgrywane były mecze Euro 2012 (szacunkowe kwoty transakcji wahają się od 7 do 10 mln zł), wówczas wartość ta osiągnęłaby poziom ok. 40 proc. wartości całkowitej naming rights.
Sponsora tytularnego ma już w Polsce osiem stadionów sportowych. Są to: Atlas Arena w Łodzi, BGŻ Arena w Pruszkowie, Dialog Arena w Lublinie, Ergo Arena na granicy administracyjnej Gdańska i Sopotu, Orlen Arena w Płocku, Pepsi Arena w Warszawie, PGE Arena w Gdańsku oraz SPARena w Zielonej Górze - pierwszy przykład naming rights stadionu żużlowego na świecie. Okazuje się, że potencjalni sponsorzy nie są zainteresowani wyłącznie piłką nożną i pod uwagę brane są także inne dyscypliny sportu.

Z analiz KPMG wynika, że w Polsce stabilnie rośnie zainteresowanie pozyskaniem praw sponsora tytularnego do obiektu sportowego. Potencjał wzrostu wciąż jest znaczący, porównując go chociażby do stopnia zakontraktowania stadionów w Niemczech.

- Niedawno okazało się, że stadion żużlowy także może pozyskać sponsora, co jest pierwszym takim przypadkiem nie tylko w Europie, ale i na świecie - mówi Tomasz Wiśniewski, partner w KPMG.

Zainteresowanie dużych polskich firm prawami sponsora tytularnego poszczególnych obiektów jest coraz większe, dlatego istnieje realna szansa, że obiekty we Wrocławiu, Poznaniu i Warszawie również znajdą sponsora. Znaczne nadzieje wiązane są także z gruntownie modernizowanymi obiektami w Zabrzu oraz Białymstoku.

Potencjalnie wartość całkowita naming rights w Polsce KPMG szacuje na ok. 76 mln zł. Biorąc pod uwagę, że w 2014 roku w Polsce rozegrane zostaną mistrzostwa świata w siatkówce mężczyzn, a dodatkowo coraz częściej na polskich obiektach odbywają się koncerty światowych gwiazd muzyki, zainteresowanie sponsorów prawami do nazw powinno systematycznie rosnąć.

Mimo wszystko naming rights to dla polskich firm wciąż nowe narzędzie marketingowe i, jak z każdą nowością, są z nią związane pewne obawy. Jak wskazują eksperci KPMG, szacowany przez nich zakontraktowany poziom 45 proc. wartości całkowitej może zostać osiągnięty już w 2013 roku. Dla porównania, w niemieckiej Bundeslidze zakontraktowana wartość naming rights stanowiła w 2010 roku ok. 80 proc. wartości całkowitej, a w lidze NFL oraz MLB ten stosunek wynosił odpowiednio ok. 60 proc. oraz 50 proc.
Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


41 704 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

966 189 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 764 ofert w bazie

2 782 271 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNERZY

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP