Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Nawet 20 mld euro może kosztować podmorski tunel łączący Finlandię z Estonią

Autor: Wnp.pl (Piotr Stefaniak)
13-02-2018 13:22 |  aktualizacja: 13-02-2018 13:18
Nawet 20 mld euro może kosztować podmorski tunel łączący Finlandię z Estonią

Tunel FinEst Link połączy lotnisko Helsinki-Vantaa i lotnisko w Tallinie.

Fot. Fotolia.

Podmorski tunel może skrócić czas przejazdu między Helsinkami a Tallinem z dwóch godzin obecnie (przeprawą promową) do 30 minut. Koszt jego budowy, włącznie z terminalami przeładunkowymi i stacjami, może sięgnąć od 13 do 20 mld euro.

  • Połączenie kolejowe Finlandii przez republiki bałtyckie do Europy Środkowej stworzy korzyści ekonomiczne w skali regionu, choć największe korzyści odniosą Finlandia i Estonia.
  • Koszt jego budowy szacuje się od 13 do 20 mld euro.
  • Sfinansowanie takiej inwestycji ze środków całkowicie prywatnych jest nadmiernie ryzykowne (dla inwestorów). Zalecane jest finansowanie złożone. 
O planach budowy podmorskiego tunelu kolejowego łączącego stolice Finlandii i Estonii mówi się już od kilku lat. Teraz powstało studium wykonalności tego projektu -  „Helsinki-Tallinn Transport Link Feasibility Study – Final report”, opracowane przez zespół pod kierunkiem Merji Vikman-Kanerva, dyrektor planowania i użytkowania gruntów, przewodniczącej rady regionalnej Helsinki – Uusimaa. Został on sfinansowany przez środki UE oraz Interreg Central Baltic.

Raport jest też spełnieniem obietnic rządów Finlandii i Estonii, że zbadają możliwość i celowość takiej inwestycji, nazwanej w skrócie FinEst Link.

Rail Baltica może mieć przedłużenie podwodne do Helsinek
 
Końcowy wniosek zaprzecza też wcześniejszej opinii Petera Vesterbacka, jednego z twórców kultowej gry Angry Birds i właściciela firmy Rovio, który był też pomysłodawcą FinEst Link, ale i twierdził, że jest w stanie zorganizować kapitał prywatny do jego budowy.

Rail Baltica może zostać przedłużona do Helsinek

W analizie Vikman-Kanerva potwierdza się, że połączenie kolejowe Finlandii przez republiki bałtyckie do Europy Środkowej stworzy korzyści ekonomiczne w skali tego regionu, choć największe korzyści odniosą Finlandia i Estonia.

Tunel zwiększy mobilność pracowników i turystów, transport towarów, inwestycje i połączenia biznesowe między dwoma stolicami, ale także w „Europie kontynentalnej”.

Tunel podmorski w projekcie FinEst Link połączy lotnisko Helsinki-Vantaa i lotnisko w Tallinie, gdzie połączy się z linią Rail Baltica, czyli także z siecią kolejową Europy Środkowej i Wschodniej.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


POLSKA I ŚWIAT

31 935 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

720 471 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 936 ofert w bazie

2 782 262 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNERZY

  • partner serwisu
  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP