Nawet 1,1 mld euro za ostatni odcinek A2 do Warszawy

Nawet 1,1 mld euro za ostatni odcinek A2 do Warszawy
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Rząd jeszcze w tym miesiącu chce podpisać umowę z wykonawcą i operatorem ostatniego fragmentu autostrady z Niemiec do Warszawy. Ostatni odcinek autostrady może kosztować 1 miliard euro.

O kontrakt na budowę 90-km odcinka drogi z podłódzkiego Strykowa do podwarszawskiej Konotopy walczą dwa konsorcja - Autostrada Południe i Autostrada Mazowsze. Nazwy są polskie, ale o kontrakt walczą tak naprawdę zagraniczne konsorcja - pisze "Gazeta Prawna". Autostrada Południe skupia bowiem firmy, w których przeważa kapitał z Hiszpanii - to m.in. Budimex i Ferrovial, które jesienią zeszłego roku Porty Lotnicze wyrzuciły z placu budowy terminalu na Okęciu.

W skład konsorcjum Autostrada Mazowsze wchodzi zaś m.in. Stalexport, który eksploatuje autostradę z Krakowa do Katowic. Ta spółka jest pod kontrolą włoskiego koncernu Autostrade, który sam też wchodzi w skład startującego w przetargu konsorcjum.

Gorączkowe rozmowy dotyczą m.in. kosztów budowy, gwarancji bankowych, opłat za przyszłe przejazdy i okresu, w którym dochody będą trafiały tylko do koncesjonariusza.

Z naszych informacji wynika, że umowa ma być podpisana najpóźniej do końca listopada. Jak się dowiaduje forsal.pl, rząd wybiera między ofertą tańszą, ale z dłuższym terminem realizacji, albo droższą i końcem budowy jeszcze przed Euro 2012.

- Hiszpanie z AP zapowiadają, że do końca 2011 r. uporają się z budową. Za jeden kilometr chcą 12 mln euro, czyli tyle, ile kosztuje ostatni odcinek A2 w kierunku Niemiec - mówi nasz informator.

Według niepotwierdzonych informacji Włosi chcą 10 mln euro za 1 km, ale planują zakończenie prac dopiero w 2013 roku.

Na razie wszystkie strony nabrały wody w usta.

- Rozmowy trwają - ucina Mikołaj Karpiński z Ministerstwa Infrastruktury i nie chce dalej dyskutować.

- Odmawiam komentarza na temat negocjacji - mówi Krzysztof Kozioł, rzecznik Budimeksu.

- Negocjacje w sprawie budowy trwają nieomal na okrągło. Nie mogę zdradzić żadnych szczegółów. To bardzo delikatna sprawa - mówi Andrzej Maciejewski z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Gdy uda się w końcu wybrać firmę i przyznać jej koncesję, to i tak nie zacznie ona od razu budowy autostrady. Najpierw musi wykonać projekt, co może potrwać nawet rok. W tej sytuacji roboty budowlane mogą ruszyć w drugiej połowie 2009 r.

Równolegle toczą się rozmowy na temat budowy 180-km odcinka A1 ze Strykowa do śląskich Pyrzowic. Tutaj jest już tylko jeden chętny na budowę i zarządzanie - Autostrada Południe.

- To może tłumaczyć bardzo ostrożny termin zakończenia fragmentu A2, na który hiszpańskie konsorcjum też ma chrapkę - mówi Adrian Furgalski, ekspert z Zespołu Doradców Gospodarczych Tor.

MI deklaruje, że umowa na A1 będzie podpisana do końca tego roku.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Nawet 1,1 mld euro za ostatni odcinek A2 do Warszawy

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!