Najważniejsze inwestycje drogowe w Lubuskiem to A2 i S3

Najważniejsze inwestycje drogowe w Lubuskiem to A2 i S3
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

W woj. lubuskim najważniejszymi inwestycjami drogowymi, o znaczeniu nie tylko regionalnym, ale ogólnokrajowym, są budowy autostrady A2 na odcinku z Nowego Tomyśla do granicznego Świecka oraz trasy ekspresowej S3 przecinającej województwo z południa na północ.

Jak poinformowała rzecznik prasowy Autostrada Wielkopolska II SA (AWSAII) Zofia Kwiatkowska, do otwarcia ostatniego, 106. km odcinka autostrady A2 do granicy z Niemcami pozostał niecały miesiąc.

"Dzięki modelowej współpracy spółki koncesyjnej Autostrada Wielkopolska II SA z Głównym Wykonawcą A2Strada Sp. z o.o., a także dzięki pomocy ze strony urzędów wojewódzkich, które w założonym terminie wydały niezbędne pozwolenia, włączenie do ruchu nastąpi we wcześniejszym niż założonym w umowie ze stroną rządową terminie, który zakładał oddanie do eksploatacji w maju 2012 r. Już 1 grudnia br. będzie można korzystać z nowoczesnej i bezpiecznej autostrady" - powiedziała Kwiatkowska.

Prace nad ostatnim i najdłuższym odcinkiem autostrady rozpoczęto w lipcu 2009 r. Przy budowie tego odcinka zatrudnienie znalazło 2,5 tysiąca osób. Odcinek A2 z Nowego Tomyśla do Świecka będzie jednym z najdłuższych odcinków autostradowych w Polsce wybudowanych w technologii betonowej. Koszt budowy wynosi 5 mld 646,3 mln zł (1 mld 298 mln euro) czyli 53,07 mln zł (12,2 mln euro) za km.

Betonowa nawierzchnia autostrady została już wykonana w całości. Obecnie prowadzone są ostatnie prace wykończeniowe. Montowane są ostatnie stalowe i betonowe bariery drogowe, osłony przeciwlśnieniowe oraz ogrodzenie autostrady. Ekrany akustyczne zostały wykonane już w niemal stu proc.

Prowadzone są również nasadzenia drzew i krzewów w ciągu autostrady oraz na przejściach dla zwierząt. Takich przejść na trasie autostrady jest aż 35. Stawiane jest oznakowanie pionowe i poziome autostrady oraz montowane słupki hektometrowe.

Budowa była realizowana zgodnie z najwyższymi standardami ochrony środowiska. Na ten cel przeznaczono ok. 25 proc. budżetu budowy A2.

Oprócz działań bezpośrednich, czyli np. budowy przejść dla zwierząt czy ekranów ochronnych dla nietoperzy, prowadzony jest m.in. monitoring ornitologiczny oraz program ratowania płazów i gadów.

Najpóźniej do 20 maja 2012 roku przejazd tym odcinkiem autostrady A2 będzie bezpłatny. Potem zostanie uruchomiony system poboru opłat. Oznacza to bezpłatne korzystanie z autostrady przez okres około 6 miesięcy.

Budowa A2 to największy obecnie w Polsce projekt infrastrukturalny realizowany w systemie partnerstwa publiczno-prywatnego. Generalnym wykonawcą projektu jest spółka A2Strada (główni akcjonariusze: Kulczyk Holding S.A., Strabag AG Austria).

Zakres prac obejmuje m.in.: 105,9 km autostrady o nawierzchni betonowej, w tym 18,5 km przebudowy istniejącej drogi krajowej nr 2, 81 mostów i wiaduktów - docelowo 87, 2 Obwody Utrzymania Autostrady, 6 pełnych węzłów autostradowych (docelowo 8), 6 Miejsc Obsługi Podróżnych (docelowo 10) wyposażonych w parkingi, toalety, place zabaw dla dzieci, a także 4 bary i 4 stacje benzynowe, zamknięty system poboru opłat, tj. 5 Miejsc Poboru Opłat - kierowcy zapłacą za rzeczywiście przejechane kilometry pobierając bilet na autostradzie i uiszczając opłatę przy wyjeździe na węzłach.

Inwestycja jest finansowana z trzech źródeł: kredytu udzielonego przez Europejski Bank Inwestycyjny w kwocie 4 mld 350 mln zł (1 mld euro - ok. 62 proc. wartości projektu), kredytów udzielonych przez 11 zagranicznych i polskich banków komercyjnych w kwocie 1 mld 740 mln zł (400 mln - ok. 26 proc.), banki udzieliły dodatkowo kredytu na sfinansowanie wydatków VAT w wysokości do 150 milionów zł. Środki własne koncesjonariusza to 809,1 mln zł (186 mln euro - ok. 12 proc. wartości inwestycji).

AWSA II to spółka celowa powiązana z AWSA utworzona w celu budowy i eksploatacji autostrady A2 Świecko-Nowy Tomyśl. Jej docelowymi akcjonariuszami są: Kulczyk Holding S.A.(40 proc.), Meridiam A2 West S a.r.l. (40 proc.), Strabag AG (10 proc.) oraz KWM Investment GmbH (10 proc.). Prezesem zarządu jest Andrzej Patalas.

Droga ekspresowa S3 jest częścią międzynarodowej trasy E65. Docelowo połączy Świnoujście z Republiką Czeską na granicy w Lubawce - poinformowała PAP rzecznik Oddziału GDDKiA w Zielonej Górze Anna Jakubowska.

Najdłuższy odcinek drogi ekspresowej S3 leży na terenie woj. lubuskiego. Odległość granicy woj. zachodniopomorskiego do granicy woj. dolnośląskiego po trasie S3 wynosi 184 km.

Za realizację 144 kilometrów ekspresówki od Gorzowa Wlkp. do Nowej Soli odpowiedzialny jest Oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Zielonej Górze.

W celu usprawnienia procesu przygotowania i realizacji inwestycji całą drogę podzielono na 5 odcinków.

Obecnie roboty trwają na 38-km odcinku z Gorzowa do Międzyrzecza. Rozpoczęły się w lipcu br. Budowa tego odcinka będzie kosztowała 761,5 mln zł, a jego oddanie planowane jest na maj 2014 r.

Od sierpnia 2010 r. budowany jest 43-km odcinek S3 z Międzyrzecza do Sulechowa. Tutaj zaawansowanie prac jest na poziomie 40 proc., a oddanie tego odcinka ekspresówki do użytku jest planowane na czerwiec 2013 r. Koszt zadania to 914,3 mln zł.

W przygotowaniu są trzy inne etapy budowy drogi ekspresowej S3. Do końca br. GDDKiA zapowiada złożenie wniosków o wydanie decyzji ws. rozpoczęcia inwestycji drogowych. Wnioski dotyczą: budowy drugiej jezdni obwodnicy Gorzowa (12 km, szacowany koszt 600 mln zł), budowy drugiej jezdni obwodnicy Międzyrzecza (6,5 km, szacowany koszt 211 mln zł) oraz wniosku na budowę drugiej nitki S3 na odcinku z Sulechowa do Nowej Soli (44 km, szacowany koszt 979 mln zł).

Docelowo na całej długości droga ekspresowa S3 będzie drogą dwujezdniową, której realizację planuje się do końca 2015 r. W ramach tej inwestycji powstanie 144-km odcinek z 17. węzłami drogowymi, 110 mostami i wiaduktami oraz 7 parami Miejsc Obsługi Podróżnych. Dodatkowo wybudowane zostaną dwa Obwody Utrzymania Drogi.

Trasa S3 zostanie wyposażona w urządzenia ochrony środowiska: zbiorniki ekologiczne, ekrany akustyczne, zieleń izolacyjną, przepusty dla zwierząt. Droga będzie ogrodzona na całej długości.

Budowa lubuskiej części S3 jest finansowana z budżetu państwa w ramach Krajowego Funduszu Drogowego i funduszy unijnych, których udział szacowany jest obecnie na ok. 40 proc.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Najważniejsze inwestycje drogowe w Lubuskiem to A2 i S3

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!