PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Na Wiśle k. Kwidzyna stanie most

Autor: PAP
08-11-2010 15:17

W Lipiankach k. Kwidzyna (Pomorskie) rozpoczęto w poniedziałek budowę nowego mostu przez Wisłę. Inwestycja o wartości 380 mln zł, wykonywana przez firmę Budimex SA, ma być gotowa w grudniu 2012 r.

Na uroczystości wmurowania kamienia węgielnego pod nową inwestycję przybyli parlamentarzyści, wojewoda pomorski Roman Zaborowski oraz wicemarszałek pomorski Leszek Czarnobaj, miejscowi samorządowcy.
"Nasz most będzie konstrukcją bardzo nowoczesną i atrakcyjną wizualnie. Zapewni bezpieczny, szybki i komfortowy przejazd między oboma brzegami Wisły" - powiedział Franciszek Rogowicz, dyrektor gdańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, która prowadzi tę inwestycję.

Władze Kwidzyna i regionu od ok. 20 lat starały się o budowę mostu.

"Ten most jest niezbędny nie tylko dla nas, ale także dla mieszkańców Tczewa i Gniewu, połączy rubieże naszego województwa. Dziś do Kwidzyna co 4 minuty wjeżdżają lub wyjeżdżają ciężarówki. Gdy powstanie most, cały ten transport w ciągu 10 minut dotrze do autostrady A1" - powiedział burmistrz Kwidzyna Andrzej Krzysztofiak.

Długość sześcioprzęsłowego mostu wyniesie 808,5 metra, a szerokość ponad 16 m. Przeprawa, która będzie fragmentem budowanej drogi krajowej nr 90 o długości około 11 km, połączy dwie części województwa: Powiśle z Kociewiem.

Oprócz mostu powstaną m.in. trzy estakady o łącznej długości 1028,4 m, dwa mosty przez rzeki Młyńską Strugę i Liwę, trzy duże przejścia dla zwierząt oraz kilkanaście przepustów pełniących jednocześnie funkcję małych przejść dla zwierząt.

Jak poinformował rzecznik gdańskiego oddziału GDDKiA Piotr Michalski, most k. Kwidzyna będzie obiektem typu extradosed (z ang. extradosed prestressed bridge - EPB), największym takim w Europie. Najdłuższy dotychczas most tego typu na kontynencie - Sunniberg - powstał w Szwajcarii (długość 526 m).

Most extradosed łączy ideę mostu podwieszanego i belkowego sprężonego. W tego typu konstrukcjach część kabli sprężających poprowadzonych jest nad podporami, które wykonane są w formie niskich pylonów.

Rozpiętości przęseł mostu typu extradosed wynoszą najczęściej od 100 do 200 metrów. Dużą zaletą tego rozwiązania w porównaniu z obiektami wantowymi są znacznie mniejsze koszty budowy, wynikające z konstruowania niższych pylonów. Mosty typu extradosed wyglądem przypominają mosty podwieszane.

Na nowym moście skorzystają przede wszystkim mieszkańcy wschodniej części województwa pomorskiego, położonej na prawym brzegu Wisły. Inwestycja skróci dojazd z Kwidzyna do Trójmiasta o połowę - z obecnych dwóch godzin do godziny. Obecnie k. Kwidzyna funkcjonuje jedynie prom, ale jest on eksploatowany tylko od wiosny do jesieni i to przy odpowiednim stanie wody.

Najbliższe mosty przez Wisłę w tym rejonie są w Knybawie i w Grudziądzu. Jest to najdłuższy odcinek rzeki pozbawiony mostu.
Podobał się artykuł? Podziel się!

NA GIEŁDZIE

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

BUDIMEX SA [BDX]

kurs:

223.65 PLN 3.60 (1.64%)

Notowania | Analiza techniczna





SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


41 014 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

330 649 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 846 ofert w bazie

2 782 267 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP