Szacowana na ok. 9 mln zł odbudowa mijanki na przystanku Łaziska Górne Brada powinna zwiększyć elastyczność ruchu pociągów na obciążonej jednotorowej linii kolejowej Rybnik - Katowice. Przygotowywana przez spółkę PKP PLK inwestycja cieszy okoliczne samorządy.
Przetarg zarządcy kolejowej infrastruktury obejmuje m.in. odbudowę w trybie "projektuj i buduj" nawierzchni kolejowej drugiego toru wraz z siecią trakcyjną, odbudowę dwóch rozjazdów, nowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym oraz przebudowę peronu - z wykonaniem dojścia do niego w poziomie szyn. Zainteresowani wykonawcy mogą składać oferty do 14 września.
Spółka PLK chce wykonać te zadanie w kluczowej części w przyszłym roku - w ramach projektu inwestycyjnego "Zwiększenie przepustowości wybranych linii kolejowych poprzez optymalizację urządzeń sterowania ruchem kolejowym i układów stacyjnych".
Z planów zarządcy kolejowej infrastruktury odnośnie linii nr 140 szczególnie cieszą się okoliczne samorządy. Jak podkreślił w czwartkowej informacji magistrat Rybnika - będzie to ważna inwestycja dla tego miasta, dzięki której zwiększy się elastyczność prowadzenia ruchu pociągów w kierunku stolicy województwa.
"Możliwość krzyżowania pociągów w kolejnym miejscu jednotorowej linii to nie tylko przyśpieszenie tych wszystkich pociągów, które dziś czekają na zwolnienie toru przez pociąg jadący z naprzeciwka - to także większa wygoda w sytuacji opóźnień. Gdy jeden pociąg będzie się opóźniał nie będzie to wpływało na kolejne składy, te bowiem będą mogły pojechać do następnej mijanki" - wyjaśniło miasto.
Rybnicki samorząd zaakcentował, że już od dłuższego czasu zabiegał o poprawę warunków prowadzenia ruchu na jednotorowej linii do Katowic.
"Monitowaliśmy tę kwestię na różnych gremiach, w tym także w urzędzie marszałkowskim, organizującym przewozy o charakterze wojewódzkim. Ogłoszenie przetargu (PLK - PAP) bardzo nas cieszy, dowodzi to skuteczności naszych działań, ale także zrozumienia potrzeb lokalnych" - ocenił prezydent Rybnika Piotr Kuczera.
Jak zaznaczył, usprawnienie ruchu kolejowego wokół Rybnika jest zgodne z wdrażaną w tym mieście polityką zrównoważonego rozwoju transportu. Aby zachęcać mieszkańców do transportu publicznego Rybnik m.in. z początkiem marca obniżył ceny biletów komunikacji miejskiej, jednocześnie podwyższając opłaty za parkowanie.
Ponadto miasto analizuje np. drogi dotarcia do przystanków kolejowych czy komunikacji publicznej starając się tak udrażniać czy niewielkim kosztem tworzyć połączenia, aby korzystanie z alternatywnych form transportu było możliwie najwygodniejsze.
W tym kontekście rybnicki samorząd pracował ostatnio nad planami udostępnienia dojścia do przystanku kolejowego w dzielnicy Paruszowiec-Piaski od drugiej strony, wiodącej wysokim nasypem linii kolejowej. Miasto pracuje także nad uruchomieniem dodatkowych pociągów do Wodzisławia Śląskiego (według wcześniejszych informacji ich liczba miałaby zacząć rosnąć od grudnia br.).
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Na linii kolejowej Katowice - Rybnik odbudują mijankę