PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Na kolei nie powinno być powtórki z budowy dróg

Autor: wnp.pl (Piotr Stefaniak)
25-07-2012 10:49
Na kolei nie powinno być powtórki z budowy dróg

- W budownictwie kolejowym, podobnie jak w drogowym, jest duża liczba konkurentów, co prowadzi do zbijania cen. Ale istotne jest też to, że w umowach nie przewidziano indeksacji cen materiałów - mówi Wiesław Nowak, prezes zarządu ZUE.

Fot. mat. pras.

Ze względu na inną skalę realizacji, jak i niższy poziom "agresywności" w zaniżaniu cen ofert, sytuacja w branży budownictwa kolejowego nie powinna być aż tak zła, jak w branży drogowej - mówi Wiesław Nowak, prezes zarządu ZUE.

Czy zła sytuacja w branży budownictwa drogowego (zatory płatnicze, ujemna rentowność większości wykonawców) może powtórzyć się wkrótce w budownictwie kolejowym?
- Zarówno branża budownictwa drogowego, jak i budownictwa kolejowego i miejskiego używają podobnych surowców i materiałów. Ponieważ w ostatnim czasie ich ceny gwałtownie wzrosły, w oczywisty sposób oddziałuje to na rentowność realizowanych robót w każdej z wymienionych branż.

Wspólnym ich problemem jest też silna konkurencja i wybór przez inwestorów publicznych najniższej oferty, jako kryterium wyboru wykonawcy.

- Owszem, w budownictwie kolejowym, podobnie jak w drogowym, jest duża liczba konkurentów, co prowadzi do zbijania cen. Ale istotne jest też to, że w umowach nie przewidziano indeksacji cen materiałów.

W związku z tym również w budownictwie kolejowym mamy do czynienia z dużymi zleceniami wygranymi przez oferentów poniżej kosztów realizacji oraz wynikającymi z tego skutkami. Pierwszym znanym przykładem jest Przedsiębiorstwo Napraw Infrastruktury zakupione przez Budimex, który po rozpoznaniu szczegółowym kontraktów realizowanych przez tę firmę, zmuszony był dokonać odpisów w wysokości ponad 180 mln zł z tytułu nierentownych kontraktów zawartych wcześniej. Takich przykładów będzie prawdopodobnie więcej.

Jednak w branży kolejowej sytuacja nie powinna być aż tak zła, jak w drogowej, ze względu na fakt, że zarówno skala realizacji, jak i poziom agresywności w zaniżaniu cen do pewnego momentu były mniejsze.

Czy rośnie konkurencja, bo firmy wykonawcze, specjalizujące się do niedawna w budownictwie drogowym (lub obecne tam także od niedawna), stają do przetargów na wykonanie projektów kolejowych?

- To niewątpliwie niekorzystne zjawisko, że firmy drogowe starają się pozyskać zlecenia na rynkach kolejowym i miejskiej infrastruktury komunikacyjnej, nie mając możliwości pozyskania nowych zleceń na dotychczasowym rynku swojej działalności.

Niestety, już znane są przykłady przenoszenia złych obyczajów zaniżania cen z rynku drogowego na kolejowy i miejski. Nie przysłuży się to ani wykonawcom, ani zamawiającym. Taka polityka pozyskiwania zleceń powoduje, że firmy wygrywające przetargi za zaniżoną cenę będą miały kłopoty z prawidłową ich realizacją (jest to również problem zamawiających), ujemną rentownością i płynnością finansową. Kłopoty staną się udziałem także firm rzetelnie kalkulujących roboty, gdyż w takiej sytuacji nie są one w stanie pozyskać zleceń.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


53 899 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu
  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP