PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Na infrastrukturę, mimo problemów, wydajemy miliardy

Autor: wnp.pl (Tomasz Elżbieciak)
13-02-2013 10:57

W ostatnich latach na inwestycje infrastrukturalne - drogi, koleje oraz gazowe i energetyczne sieci przesyłowe - wydano grubo ponad 100 mld zł. Dokonano tego, choć warunki do ich realizacji oraz sam sposób prowadzenia przedsięwzięć wymaga wiele poprawek.

O inwestycjach komunikacyjnych oraz energetycznych dyskutowano podczas panelu Infrastruktura 2020, który odbył się w ramach Forum Zmieniamy Polski Przemysł 2013.
Największe inwestycje ostatnich lat dotyczą drogownictwa. W 2013 r. GDDKiA planuje wydać na inwestycje ok. 18 mld zł. W latach 2008-2012 ta kwota wyniosła już ok. 100 mld zł.

Mimo tego - jak zaznaczył Marek Michałowski, prezes Polskiego Związku Pracodawców Budownictwa - branża znajduje się w kryzysie - trwa degradacja poziomu przychodów i rentowności.

- Oceniamy, że łącznie w latach 2012-2013 pracę w budownictwie straci ok. 150 tys. osób. W 2012 r. na ok. 1000 upadłości blisko 300 stanowiły firmy budowlane, a prognozy na 2013 r. zakładają wzrost tego udziału - podkreślił Michałowski.

- Przewrotnie można powiedzieć, że obecny kryzys mamy z nadmiaru pieniędzy. Nie byliśmy chyba gotowi do wydania tak dużych środków pod kątem procedur i prawodawstwa - dodał.

Zdaniem Michałowskiego, większa konkurencja, spowodowana szerokim otwarciem rynku, nie zawsze musi przynosić pozytywne efekty.

- Inwestycje powinni realizować ci, którzy mają do tego potencjał i doświadczenie. Dawniej mawiano: pierwszy dom buduj dla wroga, drugi dla przyjaciela, a trzeci dla siebie - wskazał.

- Upadek DSS czy zejście z budowy Covecu nie budziło zdziwienia. Na drogach potknęły się jednak m.in. PBG i Polimex-Mostostal, dobre i rentowne firmy w budownictwie przemysłowym, które dróg nigdy wcześniej nie budowały, a tymczasem szybko znalazły się wśród głównych wykonawców pracujących dla GDDKiA - dodał.

W opinii Michałowskiego, jeśli nadal do przetargów będzie dopuszczanych nawet ponad 20 wykonawców, to skutki mogą być bardzo negatywne.
- Przykładem może być skomplikowany odcinek drogi S8 wraz mostem Grota w Warszawie. Do złożenia ofert zaproszono niedawno 20 wykonawców, choć z tego grona tylko kilku ma rzeczywisty potencjał, aby temu zadaniu podołać - stwierdził Michałowski.

Zaznaczył także, że wysokość wynegocjowanego budżetu unijnego na lata 2014-2020 jest dużym sukcesem. Dlatego branża budowlana i inwestor publiczny muszą ze sobą rozmawiać, aby wypracować rozwiązana, które poprawią proces realizacji inwestycji drogowych.

KOMENTARZE ()

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


46 062 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

552 402 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 866 ofert w bazie

2 782 267 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP