PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Na horyzoncie duże zlecenia budowlane, problemy branży pozostają stare

Autor: wnp.pl (Piotr Stefaniak)
15-07-2014 15:39
Na horyzoncie duże zlecenia budowlane, problemy branży pozostają stare
Fot. PTWP

Od wielu miesięcy nie ma postępu w dialogu pomiędzy GDDKiA a środowiskiem firm budowlanych. Obie strony okopały się na pozycjach swoich argumentów i propozycji. Aktualne pozostają zatem "stare" obawy, zarówno o sprawność realizacji programu budowy dróg, jak i o kondycję budowlańców. Czy kolejna, tak bogata oferta inwestora publicznego wzmocni wyspecjalizowane przedsiębiorstwa budowlane, czy raczej przyczyni się do kolejnej fazy ich degradacji?

W drugim scenariuszu, stracić może także publiczny inwestor. Znów mogą pojawić się wobec niego sądowe roszczenia wykonawców, które na zakończenie cyklu finansowania inwestycji 2007-2014 przekraczają 10 mld zł. To może zwiększyć łączne koszty realizacji programu, podważając zaufanie do takiego inwestora.
- GDDKiA wykonała kilka gestów dobrej woli - mówił podczas debaty "Polska droga. Szanse powodzenia programu modernizacji Polski" Adrian Furgalski, wiceprezes zarządu ZDG TOR, jej współorganizator. - Poza odejściem p.o. dyrektora Witeckiego, który był utożsamiany z bardzo twardą i niepartnerską wobec wykonawców postawą, wprowadzono np. możliwość zaliczkowania robót (od 1 do 10 proc.) i waloryzacji umowy (ale tylko o 1 proc.).

Nadal słaby i czysto formalny jest proces prekwalifikacji oferentów, czyli sito wyboru firm, z autentycznym doświadczeniem, zapleczem finansowym i wykonawczym, ma zbyt duże oka. Brakuje właściwych relacji inwestor - generalny wykonawca, czego przykładem jest przyjmowanie w kontraktach przez inwestora jednego ryzyka, a narzucanie wykonawcy do 15 ryzyk, obwarowanych karami.

Każdy z 16 oddziałów GDKKiA inaczej interpretuje zasady współpracy z wykonawcami, uzgodnione na szczeblu centralnym, np. w sprawie terminów odbioru robót. Inżynier kontraktu realizuje tylko i wyłącznie interesy inwestora, nie jest bezstronnym arbitrem w pojawiających się sporach.

To nie pełna lista problemów i barier w realizacji budowy dróg. - Mamy ich pełen katalog, istnieją też zewnętrzne analizy i dokumenty, sęk w tym, że są martwe - mówił Jan Styliński, prezes zarządu Polskiego Związku Pracodawców Budownictwa. - Choć dialog z GDDKiA nie został zawieszony, to praktycznie od września ubiegłego roku nie spotkaliśmy się.

Środowisko wskazuje też na dwa bardziej ogólnej natury problemy. W Polsce brakuje zaufania na niemal każdym szczeblu, co w przypadku realizacji budownictwa drogowego przybrało formę kontraktów tak formułowanych, że przekraczają racjonalne działanie.

- Plac budowy to żywy organizm, nie da się wszystkiego zadekretować w umowie. Ale też nie korzysta się w ogóle lub w znikomym stopniu z wypracowanych standardów współpracy, znanych na Zachodzie - stwierdził Dariusz Blocher, prezes zarządu Budimeksu. Przykładem jest wypaczone stosowanie zasad FIDIC.



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


54 650 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu
  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP