PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Na budowie drogi S5 powstaje most o długości 750 metrów

Autor: wnp.pl (TE)
15-01-2016 11:47
Na budowie drogi S5 powstaje most o długości 750 metrów

Budowa mostu na Widawie z wykorzystaniem technologii nasuwania podłużnego

Fot. Astaldi

Rozpoczęła się budowa mostu na Widawie we Wrocławiu z wykorzystaniem technologii nasuwania podłużnego. Trzynastoprzęsłowa przeprawa o długości 750 metrów będzie częścią drogi ekspresowej S5 Wrocław - Poznań, którego generalnym wykonawcą jest Astaldi.

Żelbetowy most powstanie w bliskim sąsiedztwie Autostradowej Obwodnicy Wrocławia i rozbudowywanego węzła drogowego Wrocław Północ.

Obiekt będzie miał po dwa pasy ruchu w obu kierunkach oraz pasy awaryjne (od zewnątrz), a także zapasowy trzeci pas na obu jezdniach od strony pasa rozdziału (od wewnątrz) - na wypadek ewentualnej przyszłej rozbudowy drogi ekspresowej S5.

Astaldi, z uwagi na położenie obiektu na terenie zalewowym, postanowiło posłużyć się przy budowie mostu metodą nasuwania podłużnego. Jak wskazała spółka, sprawdza się ona doskonale w takich warunkach i pozwala unikać stosowania ciężkich dźwigów.

Technologia nasuwania podłużnego polega na budowaniu mostu segmentami, które betonuje się na specjalnie przygotowanych stanowiskach (wytwórniach) przed przyczółkami mostu. Segment ma formę jednokomorowej skrzyni o kształcie odwróconego trapezu - zbrojonej i betonowanej.

Gdy jeden odcinek pomostu jest już gotowy, zostaje przesunięty do przodu za pomocą specjalnych siłowników hydraulicznych, a w wytwórni powstaje kolejny, który będzie nasuwany wraz z elementem wcześniej wyprodukowanym i nasuniętym.

Do pierwszego nasuwanego segmentu zamocowany jest stalowy dziób prowadzący (awanbek) o długości 36 metrów i wysokości ponad 3 metrów.

Jego zadaniem jest przedłużenie nasuwanej konstrukcji, najazd na łożyska znajdujące się na głowicach filarów i opieranie powstającego mostu na kolejnych filarach. Aktualnie awanbek dotarł do pierwszej przypory.

- Montaż każdego segmentu mostu, który ma długość 30 metrów i wagę 900 ton, trwa ok. tygodnia, a każda z dwóch jezdni zostanie zbudowana z 26 takich segmentów - wskazał Łukasz Czeleko, kierownik budowy z ramienia Astaldi.

Gdy most będzie już gotowy, cały sprzęt stosowany nad Widawą zostanie przeniesiony pod Wisznię Małą i wykorzystany do budowy dużo mniejszego, ok. 200-metrowego mostu nad rzeką Ławą.

Jak przypomniało Astaldi, metodę nasuwania podłużnego opracowano w latach 60. Ubiegłego wieku. Jej najsłynniejszym zastosowaniem było wybudowanie wiaduktu w Millau w południowej Francji, najwyższej tego typu konstrukcji w Europie.

W Polsce tą metodą wykonano m.in. trzy wiadukty w ciągu autostrady A1 Gdańsk - Grudziądz, wiadukt w węźle Czerniakowskim w Warszawie, wrocławską estakadę Gądowiankę oraz Most Rędziński w ciągu Autostradowej Obwodnicy Wrocławia.

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


49 672 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 271 826 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 614 ofert w bazie

OFERTY SZKOLEŃ

Kategorie szkoleń: przemysł, nieruchomości, handel, branża spożywcza

Szkolenia dla branży medycznej i farmaceutycznej

Szkolenia dla samorządów

2 731 660 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNERZY

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP