PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Mostostal Warszawa znowu ciągnie do budownictwa drogowego

Autor: wnp.pl (Tomasz Elżbieciak)
13-08-2013 11:19
Mostostal Warszawa znowu ciągnie do budownictwa drogowego

Obwodnica Kielc w ciągu drogi ekspresowej S7, na budowie której konsorcjum Mostostalu Warszawa straciło ok. 200 mln zł

Fot. (mat. pras. Mostostal Warszawa)

Jeszcze do niedawna Mostostal Warszawa zapowiadał, że zamierza skupić się na działalności w energetyce, ochronie środowiska i budownictwie przemysłowym. Jednocześnie spółka miała zmniejszyć aktywność w drogownictwie, które doprowadziło Mostostal do poważnych problemów. Tymczasem obecnie firma stara się o budowę 15 odcinków dróg ekspresowych dla GDDKiA.

Odejście od drogownictwa mocno zapowiadał Marek Józefiak, który zrezygnował z kierowania Mostostalem pod koniec kwietnia. Podkreślał, że powrót na ten rynek może nastąpić, gdy diametralnie zmienią się zasady jego funkcjonowania.
Choć faktycznie GDDKiA zmieniła nieco zasady w nowych przetargach, m.in. wprowadzając do kryteriów oceny ofert cześć punktacji również za termin realizacji oraz gwarancję (po 5 proc., 90 proc. to wciąż cena), a także dzieląc inwestycje na mniejsze części, to mimo wszystko branża budowlana wskazuje, że zmiany są niewielkie w stosunku do potrzeb.

Mostostal Warszawa nie specjalizował się w budownictwie drogowym przed nadejściem boomu infrastrukturalnego, który w ostatnich latach napędziły środki unijne. Spółka zaangażowała się w nie głównie w układzie konsorcjalnym z Accioną Infraestructuras, swoim większościowym akcjonariuszem.

To zaangażowanie nie wyszło Mostostalowi na dobre. Konsorcjum warszawskiej spółki straciło ok. 200 mln zł tylko na samej budowie obwodnicy Kielc w ciągu drogi ekspresowej S7. W efekcie Mostostal, obok PBG i Polimeksu-Mostostalu, najmocniej wśród dużych grup budowlanych odczuł skutki sytuacji w drogownictwie.

Trudna sytuacja Mostostalu sprawiła, że w spółce od kilkunastu miesięcy trwa restrukturyzacja. Gdy zakończy się trwająca obecnie druga tura zwolnień grupowych, firma będzie zatrudniać ok. 400 osób. Tymczasem średnie zatrudnienie w Mostostalu w 2012 r. wynosiło ponad 1500 etatów, a w 2011 r. - ponad 1800.

Do tego spółka praktycznie jest odcięta od finansowania z rynku, dlatego musi się zapożyczać u właściciela. W sumie od 2011 r. Mostostal pożyczył od Acciony, ok. 112 mln euro, czyli ok. 470 mln zł.

Zobacz więcej: Hiszpanie podtrzymują kroplówkę dla Mostostalu Warszawa

Czy w takiej sytuacji i po negatywnych doświadczeniach ostatnich lat spółka powinna znowu angażować się w budownictwo drogowe?

W ostatnim czasie Mostostal złożył samodzielnie, bez Acciony, wnioski o dopuszczenie do budowy 15 odcinków dróg ekspresowych dla GDDKiA - po pięć wniosków dla odcinków dróg S3 i S7, po dwa dla S8 i S19, a także na jeden odcinek S5.

Karolina Myszkiewicz, rzecznik Mostostalu, pytana przez wnp.pl o ponowne zaangażowanie spółki w drogownictwo, mimo trwającej restrukturyzacji, podkreśliła, że firma posiada odpowiedni potencjał do takich przedsięwzięć.



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


43 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu
  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP