PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Mostostal Warszawa pracuje na budową cichszych dróg

Autor: wnp.pl (TE)
11-04-2013 11:53

Konsorcjum pod przewodnictwem Mostostalu Warszawa pracuje nad opracowaniem mieszanki mineralno-asfaltowej, której zastosowanie do budowy nawierzchni drogowych pozwoli na obniżenie poziomu hałasu.

Projekt Cidro „Innowacyjna technologia nawierzchni drogowych o obniżonej emisji hałasu” jest realizowany w konsorcjum, którego skład poza Mostostalem uzupełniają jeszcze Politechnika Warszawska - Wydział Inżynierii Lądowej oraz Instytut Badawczy Dróg i Mostów - Zakład Technologii Nawierzchni. Jednostką nadzorującą i finansującą badania jest Narodowe Centrum Badań i Rozwoju.
- Efekty przeprowadzonych badań cieszą. Opracowana struktura mieszanki obniża hałas powstający na styku opony z jezdnią nawet o 3-4 decybele. Oznacza to, że redukcja odczuwalnego przez człowieka natężenia hałasu wynosi 50 proc. - powiedział cytowany w komunikacie Mostostalu Piotr Świeżewski z działu analiz i rozwoju warszawskiej spółki.

W komunikacie podano, że podstawową właściwością opracowanej nawierzchni jest jej porowata struktura.

- Mieszanka posiada aż 25 proc. wolnej przestrzeni, podczas gdy inne obecnie stosowane o drobnym uziarnieniu typu SMA mają jej tylko 3-3,5 proc. Struktura ta pozwala na wnikanie w nawierzchnię powietrza zasysanego przez toczącą się oponę. Nie dochodzi wówczas do jego sprężenia i gwałtownego rozprężenia, dzięki czemu hałas powstający na styku opon z jezdnią jest mniejszy - wyjaśniono.

Dodano, że mieszanka może sprawdzić się przy drogach szybkiego ruchu przebiegających przez miasta oraz na głównych arteriach w centrach, gdzie występuje gęsta zabudowa i nie jest wskazane stawienie barier dźwiękochłonnych.

- Nawierzchnia jest co prawda o 15 proc. droższa od standardowej typu SMA 11, ale może być stosowana jako zamiennik dla ekranów akustycznych. Szczególnie tych najdroższych, których wysokość przekracza 5 metrów. W rezultacie, koszt całej inwestycji będzie mniejszy - wskazał Świeżewski.

- Porowata struktura jest także bezpieczniejsza. Szybciej odprowadza wodę z nawierzchni. Ogranicza ryzyko wystąpienia zjawiska aquaplaningu i znacznie poprawia widoczność - czytamy w komunikacie.

Pierwsze odcinki testowe, w którym wykorzystano nową mieszankę znajdują się na drodze technicznej przy autostradzie A2, za której realizację odpowiadał Mostostal Warszawa.

- Prowadzane na nich prace badawcze potrwają dwa lata. Po nich planowane jest wykonanie odcinka prototypowego udostępnionego dla ruchu publicznego. Pozwoli to na weryfikację wyników badań laboratoryjnych w skali rzeczywistej. Cały projekt zakończy się 31 maja 2015 r. - podsumowano.



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


47 879 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

966 189 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 663 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNERZY

  • partner serwisu
  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP