Mostostal Warszawa i Acciona wycofały się z rozbudowy S1 pod Pyrzowicami

Mostostal Warszawa i Acciona wycofały się z rozbudowy S1 pod Pyrzowicami
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Wybrany w przetargu wykonawca drugiej jezdni ekspresowej trasy S1 wiodącej do lotniska Katowice nie zdecydował się na podpisanie umowy - poinformowała GDDKiA. Teraz Dyrekcja zapyta o chęć realizacji kontraktu pozostałych oferentów.

  • Konsorcjum firm Mostostal Warszawa i Acciona Construccion zaproponowało cenę 76,8 mln zł brutto.
  • Wykonawca odstąpił jednak od podpisania umowy.
  • Decyzję uzasadnia zmianą uwarunkowań rynkowych, związanych ze wzrostem czynników cenotwórczych, w tym również dostępnością podwykonawców.

Chodzi o przygotowywaną rozbudowę głównej trasy prowadzącą do lotniska Katowice od węzła dwujezdniowych dróg nr 1 i 86 w miejscowości Podwarpie do węzła Lotnisko (z drogą nr 913). Pierwsza jezdnia tego liczącego około 9,5 km odcinka trasy jest otwarta od listopada 2006 r. Ruch odbywa się tam w obu kierunkach; co pewien czas dochodzi tam do groźnych wypadków.

O ogłoszeniu przetargu na tę inwestycję Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad informowała w październiku 2015 r. Postępowanie objęło liczącą około 9,7 km drugą jezdnię tego odcinka S1, a także m.in. 6 obiektów mostowych i dostosowanie istniejącego węzła Mierzęcice. Część istniejącej już od kilku lat infrastruktury pierwszej jezdni (np. wiadukty nad trasą) uwzględnia przygotowywaną teraz inwestycję.

Postępowanie związane z wyborem wykonawcy drugiej jezdni było prowadzone w trybie przetargu ograniczonego - w pierwszym etapie składano wnioski o dopuszczenie do udziału. Do drugiego etapu zaproszono 20 wykonawców, którzy spełnili określone kryteria. Pierwotnie podpisanie umowy GDDKiA przewidywała na grudzień 2016 r.

Katowicki oddział GDDKiA wybrał najkorzystniejszą ofertę na początku lipca br. Z ceną 76,8 mln zł brutto złożyło ją konsorcjum firm Mostostal Warszawa i Acciona Construccion. Jak poinformował 8 listopada rzecznik oddziału Marek Prusak, wykonawca odstąpił jednak od podpisania umowy.

- Wykonawca uzasadnił to zmianą uwarunkowań rynkowych, związanych ze wzrostem czynników cenotwórczych, w tym również dostępnością podwykonawców - wskazał Prusak. Zaznaczył, że w tej sytuacji GDDKiA zamierza skorzystać z możliwości danej w Prawie zamówień publicznych i dokonać wyboru kolejnej oferty, bez przeprowadzania ich ponownego badania i oceny.

- Będziemy zwracać się do pozostałych wykonawców o przedłużenie terminu związania ofertą - zastrzegł rzecznik katowickiego oddziału Dyrekcji.

Marta Kaczorowska z biura prasowego Mostostalu Warszawa, w stanowisku przesłanym portalowi wnp.pl, podkreśliła, że przetarg bardzo się przedłużał. Od momentu złożenia oferty (30 marca) do czasu otrzymania zaproszenia do podpisania umowy minęło siedem miesięcy.

Dodała, że w międzyczasie zmianom znacząco uległa sytuacja rynkowa, w tym np. nastąpił wzrost cen materiałów budowlanych, wzrost kosztów robocizny.

- Zmniejszyła się też dostępność podwykonawców lub dotychczasowi podwykonawcy odmówili dalszej współpracy ze względu na to, iż w międzyczasie pozyskali inne zlecenia - wskazała Kaczorowska.

- W związku z zaistniałą sytuacją zostaliśmy zmuszeni do rezygnacji z dalszego udziału w postępowaniu i nieprzystąpienia do podpisania umowy z zamawiającym - dodała.

W opublikowanym w lipcu rankingu ofert na drugim miejscu znalazła się oferta złożona przez Skanskę (86,1 mln zł). Kolejne oferty przygotowały: konsorcjum spółek z grupy Strabag (87,5 mln zł), Budimex (97,1 mln zł) oraz PBDM Mińsk Mazowiecki (104,4 mln zł). W przypadku 11 pozostałych ofert zostały one odrzucone lub wykluczeni zostali wykonawcy.

Druga jezdnia S1 od Podwarpia płynnie przejdzie na węźle Lotnisko w istniejący już dwujezdniowy, liczący około 1,9 km odcinek tej trasy do węzła Pyrzowice, który kończy obecnie istniejący południowy fragment autostrady A1 (obecnie wiedzie ona stamtąd do czeskiej granicy w kierunku Ostrawy, powstaje natomiast fragment na północ, w stronę Częstochowy).
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

SPÓŁKI

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Mostostal Warszawa i Acciona wycofały się z rozbudowy S1 pod Pyrzowicami

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!