PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Modernizacja linii kolejowej Katowice - Kraków doczeka się wreszcie finału?

Autor: PAP
27-12-2016 08:27
Modernizacja linii kolejowej Katowice - Kraków doczeka się wreszcie finału?
Fot. PKP PLK

Inwestycje związane z dokończeniem ciągnącej się od lat modernizacji linii kolejowej Katowice - Kraków, a także odbudową linii prowadzącej m.in. do katowickiego lotniska w Pyrzowicach, znalazły się w zaktualizowanym Krajowym Programie Kolejowym do 2023 r. (KPK).

Przyjęty we wrześniu ub. roku przez poprzedni rząd "Krajowy program kolejowy do 2023 r.", założył wydanie na inwestycje w infrastrukturę kolejową ponad 67 mld zł do 2023 r.; 23 listopada br. rząd przyjął uchwałę ws. przyjęcia zaktualizowanego programu.
Jak podało Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa, celem aktualizacji było usystematyzowanie i doprecyzowanie KPK, co ma usprawnić realizację i wydanie przewidzianych w nim środków. Koszt realizacji Programu ma wynieść ok. 66,4 mld. W aktualizacji m.in. inaczej rozplanowano wydatki w czasie, zmniejszając tzw. górkę inwestycyjną w latach 2019-2020.

Część ujętych w KPK przedsięwzięć już zrealizowano (przy udziale środków unijnych na lata 2007-2013).

Na terenie woj. śląskiego była to np. niewielka część mocno opóźnionych prac dot. połączenia Sosnowiec Jęzor - Kraków (koszt wydzielonego projektu 91,3 mln zł), część projektu przebudowy kompleksu dworcowego Gliwice (56,2 mln zł), prace na linii nr 1 Koluszki - Częstochowa (62,1 mln zł), prace na linii nr 61 i 700 Częstochowa - Fosowskie (28,9 mln zł), prace na linii nr 1, 133, 160, 186 Zawiercie - Dąbrowa Górnicza Ząbkowice - Jaworzno Szczakowa (24,4 mln zł) czy prace na linii 140 i 158 Rybnik - Chałupki (83,9 mln zł).

Na liście projektów podstawowych KPK do 2023 finansowanych z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020, a także unijnego instrumentu Łącząc Europę (Connecting Europe Facility - CEF), znalazło się dziesięć przedsięwzięć w różnym stopniu dotyczącym woj. śląskiego.

Wśród nich znajduje się finansowany w ramach CEF "etap IIb" przeniesionego z poprzedniej perspektywy unijnej (dzięki tzw. etapowaniu) projektu pod nazwą "Modernizacja linii kolejowej E 30, odcinek Zabrze - Katowice - Kraków", który faktycznie dotyczy części tego połączenia między Sosnowcem Jęzorem, a Krakowem.

Modernizacja trasy Katowice - Kraków rozpoczęła się w 2011 r. i pierwotnie miała zakończyć w czerwcu 2014 r. Wówczas podzielono ją na trzy odcinki: Kraków - Krzeszowice, Krzeszowice - Trzebinia oraz Trzebinia - Sosnowiec Jęzor. Na wszystkich powstały problemy i opóźnienia, związane głównie z upadłościami firm wykonawczych i projektowych.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


41 056 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

520 576 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 866 ofert w bazie

2 782 267 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP