MIR: są pierwsze umowy na dofinansowanie dróg z nowej perspektywy UE

MIR: są pierwsze umowy na dofinansowanie dróg z nowej perspektywy UE
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Ok. 3,3 mld zł z funduszy UE trafi na budowę odcinków dróg ekspresowych S3, S5 i S7. Przedstawiciele Centrum Unijnych Projektów Transportowych i GDDKiA podpisali we wtorek w MIR pierwsze umowy o dofinansowanie UE z programu "Infrastruktura i Środowisko" na lata 2014-2020.

Chodzi o budowę dróg ekspresowych: S3 Nowa Sól - Legnica (odcinek Kaźmierzów - Legnica oraz węzła Nowa Sól Płd. - węzeł Kaźmierzów), S5 na odcinku Korzeńsko - Wrocław i S7 Radom (Jedlińsk) - Jędrzejów (odcinek Radom - Skarżysko-Kamienna) oraz S7 (Jędrzejów - granica woj. świętokrzyskiego i małopolskiego).

- To pierwsze umowy, które zostały podpisane w ramach programu "Infrastruktura i Środowisko" na lata 2014-2020. (...) To nie przypadek, że pierwszym z beneficjentów jest Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA). To największy beneficjent w naszym programie, nie tylko w tej perspektywie UE, ale także w minionej - podkreślił we wtorek wiceminister infrastruktury i rozwoju Waldemar Sługocki na uroczystości podpisania umów.

Jak mówił, jeszcze w tym tygodniu GDDKiA ma złożyć pierwsze wnioski o płatność.

- Te inwestycje wynikają z Programu Budowy Dróg Krajowych do 2023 roku (z perspektywą do 2025 r.). To ważne inwestycje z punktu widzenia domykania szlaków drogowych, które zostały rozpoczęte w poprzedniej (unijnej) perspektywie (finansowej). W wyniku domknięcia sieci zwiększa się bezpieczeństwo w ruchu drogowym, (skraca) czas podróży, ale także łączymy potencjał polskich miast - przekonywał wiceszef MIR.

Zapowiedział, że niebawem mają być podpisane kolejne umowy na dofinansowanie UE z programu "Infrastruktura i Środowisko", które będą dotyczyły inwestycji kolejowych. - PKP PLK i inne spółki PKP starannie przygotowują się do procesu modernizacji infrastruktury transportowej - zapewnił Sługocki.

Zastępczyni Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad Monika Milwicz wyjaśniła, że obecnie w dyrekcji trwają prace nad trzynastoma wnioskami o dofinansowanie (unijne). - Podpisaliśmy pierwszych pięć (wniosków) z trzynastu. Mam nadzieję, że pozostałych osiem zostanie podpisanych najpóźniej do połowy października - podkreśliła. Dodała, że wartość 13 wniosków sięga 8 mld zł, z czego na realizację pięciu inwestycji, dla których umowy zostały podpisane we wtorek, trafi 3,3 mld zł.

- Zależy nam na tym, żeby do końca roku refundacja z tych wniosków o płatność zasiliła KFD (Krajowy Fundusz Drogowy - PAP) - dodała Milwicz.

Sługocki, pytany przez PAP, o pulę pieniędzy UE, przeznaczonych na tegoroczne konkursy z programu "Infrastruktura i Środowisko", odparł, że "w wielu działaniach, gdzie to będzie możliwe, będziemy otwierać dostępne alokacje".

- W przypadku projektów, które będą spełniać kryteria, będziemy podpisywać umowy. Nie będziemy podawać ograniczonych alokacji. Jeżeli beneficjenci są gotowi, to nie chcemy ograniczać ich możliwości. Dlaczego w sposób sztuczny, administracyjny mamy uniemożliwiać realizację wszystkich dobrze przygotowanych projektów? - zaznaczył.

- Myślę, że to jest bardzo zdroworozsądkowe podejście i ważne z punktu widzenia obywateli. Im szybciej Polska będzie się modernizowała, tym lepiej. Będziemy budowali większe przewagi konkurencyjne w Unii Europejskiej, a także globalnie - dodał wiceszef MIR.

Najwięcej pieniędzy z programu "Infrastruktura i Środowisko" na lata 2014-2020 ma być przeznaczonych na inwestycje transportowe - ok. 83 mld zł, z czego ok. 45 mld zł na drogi.

- Priorytetem będzie budowa nowoczesnej i kompletnej sieci dróg znajdujących się w transeuropejskiej sieci transportowej (tzw. sieci TEN-T) oraz w miastach. Szczególną uwagę zwrócimy na kolej. O unijne wsparcie będą mogły ubiegać się także projekty z zakresu transportu multimodalnego (wykorzystującego więcej niż jeden środek przewozu), lotniczego oraz miejskiego transportu niskoemisyjnego - zaznaczył resort infrastruktury i rozwoju.

Na początku września rząd przyjął projekt uchwały ws. Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.). Celem programu, szacowanego na 107 mld zł (z czego 40 mld zł ma pochodzić z funduszy UE), jest dokończenie sieci dróg w Polsce. Ma powstać 3,9 tys. km autostrad i dróg szybkiego ruchu oraz ok. 50 obwodnic.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: MIR: są pierwsze umowy na dofinansowanie dróg z nowej perspektywy UE

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!