MIR: przetargi na 1714 km dróg w nowym programie

MIR: przetargi na 1714 km dróg w nowym programie
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Dla 126 odcinków dróg o długości 1714 km ogłoszono już przetargi w ramach Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 - poinformował dyrektor w MIR Rafał Nowak. Wartość tych inwestycji to 56 proc. środków przeznaczonych na cały program, szacowany na 107 mld zł.

Sejmowa komisja infrastruktury wysłuchała w czwartek informacji MIR ws. postępowań przetargowych dotyczących budowy dróg ekspresowych, współfinansowanych z pieniędzy unijnych na lata 2014-2020.

Dyrektor departamentu dróg i autostrad w MIR Rafał Nowak podkreślił, że założeniem Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.) jest to, że każda inwestycja jest współfinansowana ze środków UE. "Jest to bardzo ważne kryterium w kontekście kierowania kolejnych odcinków do realizacji. Wiążą się z tym przede wszystkim konkretne obowiązki dla kraju członkowskiego, dla inwestora, jakim jest Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Środki unijne musimy wykorzystać w konkretnym czasie, rozliczyć się w pełni z Komisją Europejską i wydać je zgodnie z prawem polskim i unijnym" - zaznaczył.

"Bez wykonania tego zadania - w kontekście rozliczania się ze środków unijnych - nie otrzymamy refundacji części wydatków, które ponieśliśmy na drogi. Jest to bardzo istotna okoliczność, o której powinniśmy pamiętać, bo łatwiej oczywiście byłoby, gdybyśmy dysponowali wyłącznie środkami krajowymi i nie musielibyśmy dokonywać wielu formalnych czynności w kontekście rozliczenia się z pieniędzy unijnych" - wskazał Nowak.

Jak mówił, nie można pozwolić na opóźnienie realizacji inwestycji. "One muszą być perfekcyjnie realizowane, bo są wielokrotnie kontrolowane przez służby KE czy Europejskiego Trybunału Obrachunkowego" - tłumaczył dyrektor w MIR.

P.o. Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) Tomasz Rudnicki poinformował, że obecnie są podpisane umowy na ponad 600 km dróg. "To są 44 odcinki o wartości ponad 22 mld zł. Do końca października zamierzamy podpisać dodatkowych 25 umów" - podkreślił.

"W końcu października zaangażowane środki finansowe - w ramach nowego programu budowy dróg, z ogłoszonymi i podpisanymi umowami, wyniosą ok. 80 mld zł" - dodał.

Jak mówił, okres trwania postępowań przetargowych wynosi średnio 16 miesięcy, z czego pierwszy etap związany z badaniem potencjału wykonawców - dziewięć miesięcy.

Do GDDKiA docierają sygnały od wykonawców i inżynierów, że dyrekcja ma bardzo wysokie wymagania w zakresie kluczowych stanowisk w zakresie kontraktów. Chodzi o inżynierów kontraktu czy kierowników projektu. GDDKiA zastanawia się, czy te wymagania mogłyby zostać obniżone w przypadku przyszłych kontraktów.

Na początku września rząd przyjął projekt uchwały ws. Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.). Celem programu, szacowanego na 107 mld zł (z czego 40 mld zł ma pochodzić z funduszy UE), jest dokończenie sieci dróg w Polsce. Ma powstać 3,9 tys. km autostrad i dróg szybkiego ruchu oraz ok. 50 obwodnic.

Autostrady A1 Pyrzowice - Częstochowa oraz A2 Warszawa - Mińsk Mazowiecki to jedne z inwestycji, które znalazły się w projekcie "Programu budowy dróg krajowych na lata 2014-2023". Przewiduje on ponadto m.in. budowę drogi ekspresowej S3 - Sulechów - Bolków, S5 - Wrocław - Poznań - Bydgoszcz - Nowe Marzy (A1), S6 - Szczecin - Gdańsk, S7 - Gdańsk - Płońsk oraz Warszawa-Kraków, S2 - Południowa Obwodnica Warszawy. Pozostałe inwestycje to np. budowa drogi ekspresowej S8 - Wrocław - Łódź - Warszawa - Białystok, S17 - Warszawa - Lublin, S19 - Lublin - Rzeszów, S51 - Olsztynek - Olsztyn oraz S61 - Ostrów Mazowiecka do granicy państwa w Budzisku.

Pieniądze na te inwestycje będą pochodzić z Krajowego Funduszu Drogowego, zasilanego m.in. z refundacji funduszy UE.

Planowane jest powołanie drogowych spółek specjalnego przeznaczenia, które będą miały za zadanie pozyskiwanie środków finansowych na zasadach rynkowych. Mechanizm ten ma być zastosowany m.in. w przypadku budowy autostrad A1 Tuszyn - Częstochowa, A18 Olszyna - Golnice oraz odcinka A2 Mińsk Mazowiecki - Siedlce.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: MIR: przetargi na 1714 km dróg w nowym programie

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!