Minister Andrzej Adamczyk: samorządy dobrze wydają pieniądze na drogi

Minister Andrzej Adamczyk: samorządy dobrze wydają pieniądze na drogi
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

System wspierania drogowych budżetów samorządowych się sprawdził. Kwota dofinansowania tych inwestycji z budżetu państwa będzie rosła - zapowiada minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk w rozmowie z wnp.pl.

Analizy Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa, dotyczące zmniejszenia luki finansowej w programie inwestycji drogowych do 2023 r., budzą nie tylko nadzieje, ale i obawy. Niektórzy samorządowcy martwią się, że rząd zechce sięgnąć po pieniądze dla samorządów na budowę dróg…

- Nie ma obaw. System wspierania budżetów samorządowych się sprawdził. Absolutnie nie chcemy tych pieniędzy zabierać, a wręcz przeciwnie, kwota dofinansowania inwestycji samorządowych będzie rosła! W tym roku będzie to 800 mln zł, ale później więcej - od 1 mld do 1,2 mld zł w 2018 r.

Byłem szefem komisji infrastruktury w samorządzie powiatowym, zajmowałem się głównie inwestycjami drogowymi. Zapewniam: te pieniądze są dobrze, efektywnie przez samorządy wydawane - i tak powinno zostać.

W marcu zakończył się nabór wniosków o dofinansowanie modernizacji dróg samorządowych na lata 2016-19. Wpłynęło 1645 aplikacji na ponad 1,7 mld zł. A dostępna pula jest, jak pan wspomniał, o 900 mln mniejsza.

- Szkoda, że w budżecie na ten rok zaplanowano tylko tyle… Bo dziś problem transportu drogowego w Polsce dotyka nie tylko tras krajowych, lecz także dróg municypalnych, które w dużej mierze przejmują z nich ruch.

Liczne wnioski pośrednio wskazują, że zwyciężyła u nas świadomość, iż dobry transport to fundament i stymulator rozwoju gospodarczego. I trzeba zrobić wszystko, by zdobyć dodatkowe środki na wsparcie samorządów w przebudowie dróg lokalnych.

Szukacie dodatkowych funduszy… A czy będzie zgoda polityczna na podwyżkę opłat paliwowych - na potrzeby Funduszu Drogowego?

- To nie jest rządowa inicjatywa i nie planujemy dziś podwyższenia opłat paliwowych, choć pojawił się taki pomysł - jeden z wielu - w debacie publicznej.

Pytanie tylko, skąd taka alergiczna reakcja mediów na samo postawienie problemu. A dlaczego się nad tym w dyskusji nie zastanawiać? Pieniądze z Brukseli mamy. Mnóżmy środki własne - i dyskutujmy o tym bez barier.

Ludzie boją się też, że te dodatkowe złotówki trafią do bezdennej czeluści zwanej budżetem państwa i pójdą stamtąd na zupełnie co innego niż drogi.

- Nie ma takich obaw. Wszystkie pieniądze uzyskane z opłaty paliwowej są przeznaczane na inwestycje infrastrukturalne; 80 proc. trafia do Krajowego Funduszu Drogowego, czyli na budowę dróg krajowych natomiast 20 proc. na kolej.

Do rozważenia pozostaje, czy warto zmienić te proporcje. Asygnujemy bowiem miliardy złotych na przebudowę dróg, a potem świadomie godzimy się z ich nadmierną degradacją, gdyż udział kolei w transporcie jest u nas zbyt niski, a transportu wodnego śródlądowego - już zupełnie niewielki.

To teraz inna kontrowersja. Niektóre media doniosły, że ponoć MIB skłania się do zerwania z istniejącym u nas system elektronicznego poboru opłat viaToll. Niebawem upływa termin umowy z jego zarządcą. Co z decyzjami?

- Faktycznie, umowa kończy się z końcem 2018 r. Stosowne analizy należało przeprowadzić oczywiście wcześniej, ale poprzednia ekipa rządowa odkładała sprawę ad acta. Prowadzimy głębokie analizy, nie przesądzając niczego z góry.

Każdy system należy też mierzyć w kategoriach postępu technologicznego. Kiedy projektowano system viaToll, czyli w 2008 r., dostępne i ekonomicznie właściwe były właśnie takie rozwiązania. Ale w dziedzinie nowoczesnych technologii 10 lat to epoka!

Czyli ministerstwo nie ma jeszcze ostatecznie sprecyzowanego zdania, opartego na analizach?

- Nie. Informacji, które pojawiły się w przestrzeni publicznej, czyli że wybraliśmy wariant węgierski (system HU-GO wykorzystuje technologię GPS - red.), absolutnie nie potwierdzam.

Czekamy również na tegoroczną decyzję w Czechach, gdzie działa system podobny do naszego. Prawdopodobnie Czesi będą odkładali decyzję w czasie, choć minister transportu w rozmowie ze mną też przyznał, że postęp technologiczny jest tu ogromny.

Projekt ViaToll także można udoskonalić. Był testowany na kompatybilność z innymi europejskimi systemami.

- Tak, dostrzegamy to. Oczekujemy, że operator przedstawi stosowne propozycje. Być może pojawi się też oferta innej firmy, która wykorzysta bramownice i nie będzie potrzeby ich kosztownego demontażu.

Naprawdę do niczego się nie uprzedzamy, ale i nikogo nie faworyzujemy. To analiza techniczna, ekonomiczna i perspektywy danego rozwiązania powinny być osnową decyzji, a nie emocjonalne polemiki.

Rozmawiali: Piotr Stefaniak, Jacek Ziarno

Minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk będzie gościem VIII Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach. W majowym numerze Miesięcznika Gospodarczego „Nowy Przemysł” - obszerny wywiad z ministrem.

Polecamy uwadze sesje EEC 2016

Infrastruktura transportowa w Europie Centralnej

19.05.2016 r. | godz. 9.30-11.00

Infrastruktura. Inwestycje

19.05.2016 r. | godz. 11.30-13.00

Drogi, koleje, żegluga. System transportu w Polsce

19.05.2016 r. | godz. 13.30-15.00

Dowiedz się więcej o Europejskim Kongresie Gospodarczym 2016
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Minister Andrzej Adamczyk: samorządy dobrze wydają pieniądze na drogi

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!