Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Minister Adamczyk: rynek budownictwa kolejowego jest wygłodniały

Autor: WNP.PL (Piotr Stefaniak)
18-03-2016 13:35
Minister Adamczyk: rynek budownictwa kolejowego jest wygłodniały
Fot. mat. pras.

Największe w historii wielomiliardowe inwestycje w remont torów mogą doprowadzić za trzy lata do… całkowitego paraliżu ruchu kolejowego. Aby uniknąć tego paradoksu i spiętrzenia robót w jednym czasie, konieczna jest specustawa, która znacznie uprości inwestycje.

To najważniejsze ustalenia z obrad zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych, której posiedzenie zapowiadaliśmy wczoraj. W posiedzeniu wzięli udział minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk, odpowiedzialny za kolej wiceminister Piotr Stomma oraz wiceministrowie rozwoju Jerzy Kwieciński i Witold Słowik.

Czytaj także: MIB: w 2016 r. duża zapaść w inwestycjach kolejowych

Krajowy program kolejowy do 2023 roku zakłada wydanie 67 mld zł. W ocenie obradującego kolegium, są to bardzo potrzebne pieniądze na remonty torów, nie modernizowane nawet od 40 lat.

Największym problem są jednak obecnie nie środki finansowe, ale brak gotowych projektów. W ocenie kolegium, poprzednie kierownictwo PKP PLK nie zadbało dostatecznie o ich przygotowanie.

Tymczasem opracowanie projektu, wydanie decyzji środowiskowych i pozwolenia na budowę zajmuje średnio 3 lata, a prace budowlane trwają przeciętnie dalsze dwa lata.

Brak gotowych projektów grozi więc znacznym spowolnieniem inwestycji w latach 2016-17, zarazem – gdy pojawią się w większej liczbie - spiętrzeniem remontów w latach 2019-20, co jednak w efekcie może sparaliżować funkcjonowanie przewoźników kolejowych.

 - Cały czas przychodzą do mnie podwykonawcy z branży kolejowej prosząc o jakąkolwiek pracę, co znaczy, że rynek jest wygłodniały - powiedział minister Andrzej Adamczyk. - To nie jest tylko sprawa wydania unijnych dotacji, ale losu polskich firm. Tymczasem prawda jest brutalna - szafa z projektami jest pusta. 

Minister Adamczyk zapowiedział personalną odpowiedzialność pracowników kierownictwa PKP PLK za los poszczególnych inwestycji.

Nowy zarząd PKP PLK ma zostać wyłoniony w konkursie do końca marca 2016 r. Opracowano już program naprawczy, zakładający maksymalne skrócenie procedur w spółce oraz zatrudnienie projektantów i inżynierów z uprawnieniami do nadzorowania robót.

Według MIB, konieczne są też szybkie zmiany legislacyjne – wprowadzenie zezwoleń na realizację inwestycji kolejowej (ZRIK) i wsparcie ze strony wojewodów. Pieniądze na roboty dodatkowe ma dać Fundusz Kolejowy. Bez radykalnego uproszczenia procedur Polskie Linie Kolejowe nie zdążą wydać unijnych dotacji, a to będzie oznaczało konieczność ich zwrotu, ocenia MIB.

W 2016 r. realizowane będą głównie tzw. projekty fazowane, czyli mocno opóźnione remonty z unijnych funduszy na lata 2007-13, np. modernizacja linii Warszawa-Łódź i Warszawa Okęcie-Radom.

Wiceminister infrastruktury i budownictwa Piotr Stomma zapowiedział aktualizację Krajowego Programu Kolejowego do połowy tego roku. W planach są m.in. inwestycje na tzw. Magistrali Wschodniej, modernizacja linii Wrocław-Poznań, Katowice-Kraków, Łódź Kaliska-Ostrów Wielkopolski oraz poprawa dostępu do portów w Gdyni, Gdańsku, Szczecinie i Świnoujściu.

Czytaj również: Piotr Stomma, MIB: będą korekty w planach inwestycji kolejowych

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


30 353 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 325 894 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 638 ofert w bazie

2 772 585 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP