Miedwiediew kazał wstrzymać budowę autostrady przez Las Chimkiński

Miedwiediew kazał wstrzymać budowę autostrady przez Las Chimkiński
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Prezydent Rosji Dmitrij Miedwiediew polecił w czwartek rządowi, aby wstrzymał budowę kontrowersyjnej autostrady przez podmoskiewski las i raz jeszcze skonsultował ten projekt z ekspertami i społeczeństwem.

Wcześniej partia Jedna Rosja, na której czele stoi premier Władimir Putin, zwróciła się do prezydenta o zbadanie sytuacji powstałej wokół budowy w podmoskiewskich Chimkach odcinka płatnej autostrady Moskwa-Petersburg.

O wystąpieniu Jednej Rosji poinformował inny z liderów tej partii - przewodniczący Dumy Państwowej, niższej izby rosyjskiego parlamentu, Borys Gryzłow.

Miedwiediew oświadczył, iż mimo tego, że rząd podjął już decyzję o budowie drogi i że sądy wydały orzeczenia w tej sprawie, obywatele, eksperci i przedstawiciele partii politycznych - od Jednej Rosji po formacje opozycyjne - mówią, że problem ten wymaga dodatkowych analiz.

"Uwzględniając tę wielką liczbę apeli, postanowiłem polecić rządowi, aby wstrzymał wykonanie rozporządzenia (o budowie autostrady), a także jeszcze raz skonsultował ten projekt z ekspertami i społeczeństwem" - przekazał prezydent.

"Trzeba tak postąpić, aby postawić kropkę nad i. Nie przesądzam rezultatów (konsultacji), jednak z uwzględnieniem zaniepokojenia i apeli decyzję tę należy wykonać" - podkreślił.

W swoim oświadczeniu Gryzłow poinformował, że opinie na temat budowy drogi przez Las Chimkiński w Jednej Rosji są podzielone. "Sytuacja jest niełatwa. Dlatego uważamy, że trzeba wnikliwie zająć się tą sprawą i na podstawie podjętej decyzji albo zmienić trasę autostrady, albo kontynuować prace z uwzględnieniem wyników głębokiej analizy tego tematu" - dodał szef Dumy.

Przeciwko obecnemu wariantowi przebiegu drogi, wymagającemu wycięcia w Lesie Chimkińskim pasa o szerokości 80-100 metrów, ostro protestują mieszkańcy Chimek i obrońcy przyrody.

Według ekologów, istnieją inne, bardziej przyjazne dla środowiska naturalnego warianty poprowadzenia autostrady, na przykład - wzdłuż drogi kolejowej Moskwa-Petersburg.

W minioną niedzielę około 3 tys. osób protestowało na placu Aleksandra Puszkina w Moskwie przeciwko planowanemu wyrębowi lasu w rejonie Chimek.

W manifestacji wzięli udział popularni muzycy rockowi, w tym znany z opozycyjnych poglądów wokalista kultowej grupy DDT Jurij Szewczuk. Wśród uczestników były też: nestorka rosyjskich obrońców praw człowieka, przywódczyni Moskiewskiej Grupy Helsińskiej, 83-letnia Ludmiła Aleksiejewa i liderka obrońców Lasu Chimkińskiego Jewgenija Czirikowa.

O Szewczuku stało się w Rosji głośno, gdy w maju podczas spotkania Putina z przedstawicielami świata kultury w Petersburgu wdał się w ostrą polemikę z szefem rządu na temat wolności słowa i praw człowieka w Rosji.

W środę sprawą Lasu Chimkińskiego rosyjski muzyk zainteresował Bono, lidera grupy U2, która w tym dniu koncertowała w Moskwie. Artysta obiecał, że przekaże postulaty obrońców lasu Miedwiediewowi. Bono był we wtorek gościem prezydenta Rosji. Miedwiediew podjął go w swojej letniej rezydencji w Soczi, nad Morzem Czarnym.

Budowa płatnej autostrady Moskwa-Petersburg ma ruszyć w październiku. Oddanie drogi do użytku zaplanowano na październik 2013 roku.

Spór dotyczy przebiegu drogi na odcinku pomiędzy 15. a 58. kilometrem, którego część przecina Las Chimkiński. Wycinanie drzew, mimo protestów ekologów, już się rozpoczęło. Budowniczowie zdążyli już wyrąbać pas o szerokości od 40 do 60 metrów.

Sąd Najwyższy Rosji w marcu oddalił skargę Ruchu Obrony Lasu Chimkińskiego, uznając za zgodne z prawem rozporządzenie rządu z listopada 2009 roku o przekwalifikowaniu 150 hektarów lasu na ziemie pod budowę drogi.

Sekretarz prasowy premiera Rosji Dmitrij Pieskow oświadczył pod koniec lipca, że Putin jest na bieżąco informowany o sytuacji wokół Lasu Chimkińskiego, jednak nie planuje podejmowania jakichkolwiek decyzji w tej sprawie, gdyż wszystkie decyzje już zapadły. Według Pieskowa, budowa autostrady odbywa się w zgodzie z ustawodawstwem w sferze ochrony środowiska.

Dziennik "Wiedomosti" poinformował w czwartek, że w radzie dyrektorów spółki SZKK budującej pierwszy odcinek autostrady zasiada Gieorgij Koriaszkin, przedsiębiorca związany z Arkadijem Rotenbergiem. Ten ostatni uważany jest za bliskiego przyjaciela Putina (był jego trenerem w judo).

Wartość kontraktu zawartego z SZKK gazeta szacuje na 66 mld rubli (2,15 mld dolarów).

Według "Wiedomosti", Koriaszkin przez 10 lat pracował razem z synem Rotenberga, Igorem, w Ministerstwie ds. Majątku Państwa i Rosyjskich Kolejach Żelaznych (RŻD). Arkadij Rotenberg zapewnił, że nie ma nic wspólnego z budową drogi.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

FORUM TYMCZASOWO NIEDOSTĘPNE

W związku z ciszą wyborczą dodawanie komentarzy zostało tymczasowo zablokowane.

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!