XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

Mazowsze: wielkie inwestycje w drogi, kolej i energetykę

Mazowsze: wielkie inwestycje w drogi, kolej i energetykę
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Dokończenie obwodnicy Warszawy, przebudowa stołecznej linii średnicowej czy dokończenie mostu energetycznego z Litwą, to jedne z najważniejszych inwestycji jakie w kolejnych latach będą prowadzone na Mazowszu - mówi PAP wojewoda mazowiecki Jacek Kozłowski.

Jak podkreślił Kozłowski, Mazowsze już od dawna jest największym placem budowy w Polsce, zwłaszcza jeśli chodzi o inwestycje strukturalne. Ocenił, że w obecnej perspektywie finansowej UE na lata 2014-2020 to się nie zmieni.

"Kiedy zostawałem wojewodą (8 lat temu - PAP) na Mazowszu mieliśmy 39 km dróg ekspresowych i ani jednego kilometra autostrad. Dzisiaj mamy ponad 63 km autostrady i 175 km dróg ekspresowych, a niedługo będziemy mieli ich znacząco więcej. To ogromna zmiana, która dokonała się w ostatnich latach, ale nie jest ona zakończona. Myślę, że jesteśmy na półmetku tych wielkich infrastrukturalnych przedsięwzięć drogowych i kolejowych, po których Polska będzie zupełnie innym krajem" - dodał Kozłowski.

Podkreślił, że na ostatnim etapie prac jest opracowywany przez Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju projekt nowego planu budowy dróg ekspresowych i autostrad do roku 2023. "Jest to projekt bardzo korzystny i ambitny dla województwa mazowieckiego, bo prawie połowa środków krajowych na główne inwestycje drogowe, zostaje skierowana do nas" - zaznaczył.

Wojewoda wyraził nadzieję, że do 2020 r., zgodnie z zapowiedzią w expose premier Ewy Kopacz uda się dokończyć tzw. ring warszawski, czyli obwodnicę Warszawy. "Jest to termin trudny, ale realny" - ocenił.

Do 2020 roku powinna być gotowa także cała trasa ekspresowa S8 przez województwo mazowieckie. Brakuje obecnie odcinków trasy od Wyszkowa do granicy z woj. podlaskim oraz fragmentu drogi między Paszkowem a Radziejowicami.

Zdaniem Kozłowskiego do 2020 r. do parametrów drogi ekspresowej dostosowana powinna zostać droga krajowa nr 17 z Lublina do Zakrętu, która połączy się z obwodnicą stolicy.

"Jednym z największych wyzwań będzie przebudowa w profilu dwujezdniowym (jako droga ekspresowa) krajowej "siódemki" na terenie województwa. Najtrudniejszy i może on powstać najwcześniej w 2021 roku jest odcinek wylotowy z Warszawy do Czosnowa przez Łomianki, z nowym przebiegiem wzdłuż Puszczy Kampinoskiej. To jest chyba najbardziej optymalny przebieg tej trasy" - ocenił wojewoda. Zwrócił jednak uwagę, że w przypadku tego odcinka uzyskać trzeba będzie ponownie decyzje środowiskowe.

Zdaniem wojewody do 2020 roku powinien też powstać kolejny odcinek autostrady A2 na wschód od Warszawy. Chodzi o łącznik pomiędzy południową obwodnicą Warszawy, a autostradowa obwodnicą Mińska Mazowieckiego.

"Liczę na to, że do 2020 r. będziemy mieli także zakończoną budowę obwodnicy Góry Kalwarii i obwodnicy Kołbieli na drodze krajowej nr 50. W obecnej perspektywie jest też realna szansa na oddanie kolejnego odcinka, a może dwóch, autostrady A2 w kierunku wschodnim do Siedlec i potem do połączenia z drogą krajową nr 19. Ten odcinek do granicy państwa będzie pewnie realizowany najpóźniej. Trochę później bo do 2023 r. jest szansa na powstanie obwodnicy Ostrołęki, czy obwodnicy Łochowa" - mówił.

Wojewoda ocenił, że obecna perspektywa finansowa to też "dobry czas" dla inwestycji kolejowych.

Największą z nich będzie przebudowa warszawskiej średnicy kolejowej, która mogłaby ruszyć w 2016 roku. "Trasa średnicowa przez Warszawę Centralną przez jakiś czas będzie musiała być całkowicie zamknięta i wówczas wszystkich podróżnych będą musiały przyjmować inne dworce. To jest linii kolejowa o największym obciążeniu w Polsce, o największej liczbie pociągów. Kursują nią pociągi dalekobieżne, regionalne i lokalne. Inwestycja musi być bardzo dobrze przygotowana i zoptymalizowane, by samo zamknięcie średnicy było jak najkrótsze" - wyjaśnił Kozłowski.

Inną inwestycją kolejową, na którą wskazał wojewoda jest modernizacja trasy z Warszawy do Białegostoku. Obecnie linia została całkowicie zamknięta i prowadzona jest tam zastępcza komunikacja autobusowa.

"Trzecim wyzwaniem to linia kolejowa z Warszawy do Radomia. Jej przebudowa już się zaczęła z obu końców, od strony dworca w Radomiu i od strony Okęcia. Po zakończeniu inwestycji czas jazdy z Warszawy do Radomia powinien się dwukrotnie skrócić" - zadeklarował Kozłowski.

Przypomniał też, że inwestycje nie ominą energetyki. Jak dodał, w trakcie realizacji jest budowa mostu energetycznego Polska-Litwa.

Wojewoda wyjaśnił że chodzi m.in. o domknięcie linii wokół Warszawy i budowa dwutorowej linii energetycznej 400 kV do Siedlec. Połączyć ma też Ostrołękę w kierunku woj. podlaskiego i warmińsko-mazurskiego. "Jest to element wielkiego przedsięwzięcia, domykania pierścienia energetycznego wokół Bałtyku" - podkreślił Kozłowski.

"Zaczynamy też pracować nad przygotowaniem drugiej, dużej linii przesyłowej z nowego bloku energetycznego w Kozienicach" - dodał.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Mazowsze: wielkie inwestycje w drogi, kolej i energetykę

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!