PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl
partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Materiały budowlane

Recykling betonu na budowie drogi kołowania w Katowice Airport

Autor: wnp.pl (TE)
30-03-2017 10:22
Recykling betonu na budowie drogi kołowania w Katowice Airport
Fot. mat. pras. Skanska

Dzięki technologii z zastosowaniem recyklingu starej nawierzchni betonowej stara droga startowa na lotnisku w Pyrzowicach otrzyma nowe życie - podkreśliła Skanska, która odpowiada za przebudowę obiektu w drogę kołowania oraz dostosowanie infrastruktury portu do II kategorii operacji lotniczych.

Skanska prowadzi prace na lotnisku w Pyrzowicach związane z tym zadaniem od października 2015 r. Wartość kontraktu to 40,6 mln zł brutto, a roboty na zlecenie Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego potrwają do stycznia 2018 r.
- Do wykonania podbudowy pod nową drogę kołowania użyliśmy nawierzchni betonowej ze starej drogi startowej. Technologia ta fachowo nazywana jest odprężeniem nawierzchni betonowej - wskazał Piotr Mazur, kierownik budowy ze spółki Skanska.

Dodał, że w jej ramach nawierzchnia betonowa zostaje rozdrobniona przy użyciu specjalistycznego sprzętu, a powstałe w ten sposób kruszywo betonowe jest profilowane, zagęszczane i tworzy podbudowę pod warstwy bitumiczne.

- Dzięki technologii z zastosowaniem recyklingu nawierzchni betonowej dajemy nowe życie starej drodze startowej - podkreślił Mazur.

Jak dodał, metoda odprężenia nawierzchni betonu ma wiele zalet - pozwala na wzmocnienie konstrukcji jezdni, a przede wszystkim jest przyjazna dla środowiska.


Wykorzystanie starej nawierzchni betonowej do podbudowy nowej drogi kołowania pozwala uniknąć zanieczyszczenia środowiska odpadem pochodzącym z rozbiórki.

W drugim etapie inwestycji przeprowadzona zostanie modernizacja wybranych dróg kołowania wraz z ich dostosowaniem do wymogów II kategorii operacji lotniczych poprzez montaż dodatkowego oświetlenia nawigacyjnego. Nowe oświetlenie zyska także część stanowisk postojowych.

Betonowa nawierzchnia lotniska wykonana jest z płyt o wymiarach 5x5 metrów i grubości 35 cm. W miejscach, gdzie powstanie nowe oświetlenie nawigacyjne, należy uzbroić teren i doprowadzić przewody elektryczne. Wiąże się to z rozbiórką i wylaniem na nowo 250 płyt betonowych.

Całe zadanie obejmuje wykonanie 6250 m kw. płyt betonowych o grubości 35 cm. Skanska w tym celu musi dostarczyć 2190 m sześc. betonu, czyli ok. 6,5 tys. ton.

Michał Łukaszkiewicz, menadżer projektu w spółce Skanska, poinformował, że w ubiegłym roku ukończono trzy z czterech fragmentów starej drogi startowej.

- Wykonaliśmy oznakowanie pionowe i poziome, powstały studnie ściekowe i nowe odcinki kanalizacji deszczowej oraz nowe oświetlenie nawigacyjne drogi kołowania - wskazał Łukaszkiewicz.

- Aby móc realizować prace na czwartym, ostatnim fragmencie starej drogi startowej, ruch samolotów został skierowany na nowo wykonaną nawierzchnię, a samoloty mogą korzystać z dróg kołowania: Alfa, Delta, Foxtrot, Hotel i Sierra - podsumował.
Podobał się artykuł? Podziel się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


28 028 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

966 189 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 765 ofert w bazie

2 782 270 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP