Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Materiały budowlane

K. Niemiec, Track Tec: nie ma potrzeby importu rozjazdów i podkładów kolejowych

Autor: wnp.pl (Piotr Stefaniak)
03-07-2017 10:51
K. Niemiec,  Track Tec: nie ma potrzeby importu rozjazdów i podkładów kolejowych

Krzysztof Niemiec, wiceprezes zarządu Track Tec.

Fot. Mat. pras.

Obawy o zdolności produkcyjne krajowych zakładów wytwarzających podkłady i rozjazdy kolejowe nie mają uzasadnienia. Wypaczona została natomiast idea zakupu i gromadzenia przez wykonawców materiałów na zapas. W efekcie place składowe producentów są zapełnione wyrobami, co utrudnia bieżącą produkcję - mówi Krzysztof Niemiec, wiceprezes zarządu Track Tec.

W ostatnich latach, w tym przez cały 2016 rok, producenci wyrobów dla infrastruktury kolejowej podnosili problem niewielkich zamówień, zmuszających ich do drastycznego ograniczania produkcji. Czy tym roku występują problemy z dostawami na rynek?

- Krajowi producenci rozjazdów i podkładów kolejowych sprostali popytowi na ich wyroby w okresie największych zamówień, tj. w 2015 roku, w którym to roku PKP PLK wydała na inwestycje 7,7 mld zł.

W 2017 roku PLK planuje wydać 5,2 mld zł, a więc znacznie mniej niż w rekordowym 2015 r., dlatego obawy o zdolności produkcyjne zakładów nie mają uzasadnienia.

Faktem jest, że produkcja większości wyrobów została w 2016 roku drastycznie zmniejszona, ale było to wynikiem spadku wydatków PLK do 4,1 mld zł i brakiem zamówień ze strony wykonawców. Producenci przeżyli bardzo trudny dla nich 2016 rok, bez wsparcia instytucji odpowiedzialnych za proces inwestycyjny i wykorzystanie środków finansowych na inwestycje.

Na czym to wsparcie powinno polegać?


- Na wdrożeniu sprawdzonych wcześniej projektów. Oczekiwania dotyczyły, w szczególności, kontynuacji programu rozjazdowego, czyli zamówienia w okresie 2016-17 przez PLK - poza inwestycjami modernizacyjnymi - ok. 700 rozjazdów. Przypomnę, że w dwóch poprzednich latach wymieniono, w ramach pierwszego programu rozjazdowego, podobną liczbę rozjazdów, pozostało jeszcze do wymiany 2900 sztuk.

Trzej polscy producenci rozjazdów mieli w 2016 roku wolne moce umożliwiające wyprodukowanie prawie 500 rozjazdów. Szansa nie została więc wykorzystana, a kolejny program rozjazdowy do dzisiaj nie został wdrożony.

Podobnie w przypadku podkładów strunobetonowych. Można było wyprodukować dodatkowo 1 mln sztuk w 4 krajowych zakładach.

Skąd więc wypowiedzi i obawy o braki podkładów i rozjazdów?


- To konsekwencja sztucznie wykreowanego popytu. PKP PLK wdrożyła przedpłaty na materiały, zobowiązując wykonawców do wcześniejszego ich zakupu. To dobre rozwiązanie, które nie zadziałało w 2016 roku, a ma ograniczyć skutki kumulacji zamówień materiałów w okresie szczytu robót w latach 2019-21.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


40 934 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

966 189 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 800 ofert w bazie

2 782 270 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP