Mamy tylko 75 proc. dróg na Euro

Mamy tylko 75 proc. dróg na Euro
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Przy budowie Stadionu Narodowego nie ma opóźnień, można go zbudować w dwa lata. Na pewno nie będzie odcinka autostrady A4 od Rzeszowa do granicy ukraińskiej. Pół roku potrzeba na zorganizowanie nowych połączeń lotniczych z Ukrainą.

Wczoraj do Polski przyjechał szef UEFA Michel Platini, by sprawdzić stan przygotowań do organizacji piłkarskich mistrzostw Europy w 2012 roku. "Gazeta Prawna" podsumowała, jak przebiega proces realizacji najważniejszych projektów związanych z Euro 2012 i przygotowała listę ostatecznych granicznych terminów, kiedy powinny ruszyć planowane inwestycje.

Największe zaległości nadal są przy budowie sieci autostrad. Prace trwają obecnie na odcinku niewiele ponad 100 kilometrów. Budowa autostrady A1 z Rusocina pod Gdańskiem do Grudziądza o długości 90 km zakończy się prawdopodobnie jesienią tego roku. Ten odcinek zostanie wykonany w ciągu 43 miesięcy, czyli budowa jednego kilometra trwała przeciętnie 15 dni. Biorąc to pod uwagę, wydaje się mało prawdopodobne, by w 2012 roku autostrada połączyła port gdański ze Śląskiem i dalej z granicą ze Słowacją.

- Nie widzę takiej szansy - mówi Adrian Furgalski z Zespołu Doradców Gospodarczych TOR. W tej chwili na kilku odcinkach rozpisane są jedynie przetargi. Aby cała trasa powstała przed Euro 2012, prace budowlane musiałyby ruszyć na wszystkich odcinkach najpóźniej wiosną przyszłego roku.

Zdaniem ekspertów więcej jest szans, by za cztery lata autostradą dotrzeć z Niemiec do Warszawy. Prace na A2 trwają w tej chwili tylko na niewielkim odcinku, jednak procedury są bardziej zaawansowane - pisze "Gazeta Prawna".

- W 2012 roku nie dojedziemy na Ukrainę autostradą - twierdzi Furgalski. Niemal na pewno nie zdążymy z budową odcinka z Rzeszowa do granicy.

Najbardziej zaawansowane prace przy budowie stadionu na Euro 2012 są w Poznaniu. Przebudowa Stadionu Miejskiego w stolicy Wielkopolski ma się zakończyć wiosną 2010 roku. W pozostałych miastach wytypowanych do organizacji mistrzostw zbudowane mają być zupełnie nowe stadiony. Czas budowy takiego stadionu to około dwóch lat, jednak jednym z wymogów UEFA jest, by były one gotowe rok przed rozpoczęciem imprezy, czyli w 2011 roku. W związku z tym prace w Warszawie, Wrocławiu i Gdańsku muszą się rozpocząć najpóźniej wiosną przyszłego roku.

Także PKP ma ambitne plany modernizacji istniejącej sieci połączeń kolejowych. W sumie zmodernizowanych ma być ok. 1,6 tys. kilometrów linii kolejowych. Jako pierwsze modernizowane mają być odcinki, gdzie prędkość podróży jest obecnie najniższa - czytamy w "Gazecie Prawnej".

- Priorytetem jest dla nas połączenie Gdańska z Warszawą - mówi Andrzej Wach, prezes PKP. Już za cztery lata pociągi maja tam jeździć z prędkością 160 km/h.

- Całkowita modernizacja trasy do Gdańska jest realna, bo prace już tam trwają - przyznaje Jakub Majewski z Instytutu Rozwoju i Promocji Kolei. Według niego trudno będzie natomiast zmodernizować połączenie kolejowe Katowic z Krakowem. Duże znaczenie będzie miało zbudowanie linii kolejowych z lotnisk do centrów miast.

Teoretycznie najmniej problemów powinno być z uruchomieniem połączeń lotniczych między miastami, gdzie będą odbywały się mecze Euro 2012. Niemal wszystkie nasze miasta planują rozbudowę lotnisk i przystosowanie ich do zwiększonego ruchu. Problemy mogą pojawić się dopiero przy lotach na Ukrainę - ocenia "Gazeta Prawna".
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Mamy tylko 75 proc. dróg na Euro

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!