Mamy czeski film na polskich autostradach

Mamy czeski film na polskich autostradach
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Jeden kredyt, wielkie zamieszanie i w sumie nikt nic nie wie. Tak wygląda sytuacja z budową dwóch kluczowych tras.

Budowa autostrad w modelu prywatno-publicznego partnerstwa to jedno ze sztandarowych haseł obecnego rządu. Tak miały powstać trasy A1 ze Strykowa do Pyrzowic oraz ze Strykowa do podwarszawskiego węzła Konotopa (A2). Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) negocjuje plan ich budowy, finansowania i eksploatacji z trzema konsorcjami. Ku zaskoczeniu sama stara się o kredyt z Europejskiego Banku Inwestycyjnego (EBI) . Dyrekcja nie podaje kwoty pożyczki — pisze jedynie, że nie powinna być wyższa niż połowa wartości projektu. Chodzi o wielkie sumy, bo według nieoficjalnych informacji koszt odcinka Stryków — Konotopa (90 km) oszacowano w przetargu PPP na około 10 mln EUR/km, a trasy Stryków — Pyrzowice (180 km) na blisko 15 mln EUR - czytamy w "Pulsie Biznesu".

Wniosek GDDKiA zaskoczył potencjalnych operatorów. Co ciekawe, powodów złożenia wniosku od dwóch dni nie jest w stanie wyjaśnić sama dyrekcja.

— Pracujemy nad wyjaśnieniem, skąd wziął się wniosek — powiedział dziennikowi jeden z jej przedstawicieli.

Jeden z byłych szefów dyrekcji podkreśla, że od dawna zabiegała ona, aby firmy finansowały projekt z EBI i być może teraz sama dyrekcja przeciera im szlak.

Potencjalni koncesjonariusze snują nieoficjalnie różne domysły.

— Może to ma być straszak na potencjalnych koncesjonariuszy, aby pokazać im, że jeśli nie będą skłonni szybko porozumieć się z dyrekcją, to ma ona alternatywne rozwiązanie i sama będzie w stanie sfinansować projekt — przypuszcza jeden z przedstawicieli firm tworzących autostradowe konsorcja.

Przedstawiciele rządu i dyrekcji mówili wcześniej, że pracują nad alternatywą, jeśli nie powiodą się rozmowy z koncesjonariuszami, ale dotyczyło to głównie rozmów z Autostradą Wielkopolską (A2 Nowy Tomyśl — Świecko) oraz Gdańsk Transport Company (A 1 Nowe Marzy — Toruń). Być może jednak zdecydowali się także na alternatywę dla tras do Pyrzowic i Konotopy.

Trzeba jednak podkreślić, że wniosek dyrekcji do EBI dotyczący tych dwóch odcinków mówi o realizacji inwestycji w modelu PPP, więc bez koncesjonariuszy i tak się nie obejdzie -pisze "Puls Biznesu".
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

FORUM TYMCZASOWO NIEDOSTĘPNE

W związku z ciszą wyborczą dodawanie komentarzy zostało tymczasowo zablokowane.

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!