XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

Malarz spiera się o wygląd ścian stacji metra w Warszawie

Malarz spiera się o wygląd ścian stacji metra w Warszawie
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Światowej sławy polski malarz Władysław Fangor chce nadzorować realizację swojego projektu wyglądu stacji II linii metra. Miasto uważa, że nie jest stroną w sporze, a za projekt odpowiedzialne jest konsorcjum, które stacje zaprojektowało.

"Traci się czas i okazję, by metro warszawskie było jednym z najciekawszych artystycznie miejsc na świecie. To byłaby najlepsza reklama Warszawy i kultury polskiej" - przekonywał podczas poniedziałkowej konferencji prasowej Władysław Fangor, który złożył do sądu pozew o wstrzymanie prac nad wyglądem ścian stacji II linii metra.

Siedem stacji budowanej obecnie II linii metra zaprojektowało konsorcjum Metroprojektu i firmy architektonicznej AMC - Andrzej M. Chołdzyński. W ramach projektu wygląd ścian tych stacji opracował Fangor. Na każdej z nich ma pojawić się duży, graficzny, kolorowy zapis jej nazwy. Projekt konsorcjum wygrał w 2007 r. konkurs ogłoszony przez miasto.

Fangor złożył pozew o wstrzymanie realizacji jego projektu "w wersji szkicowej i w nieakceptowanej przez autora technice" oraz "o wstrzymanie zamiaru zasłaniania sztuki reklamami".

Malarz obawia się, że wykonanie elewacji ścian przez firmę budującą metro jedynie na podstawie szkiców złożonych na konkurs i w technice, której nie zaakceptował, nie będzie zgodne z jego zamysłem artystycznym. Zaproponował, żeby elewacje ścian zostały wykonane z malowanych blach i wykonane w jednej z niemieckich firm, której jakości pracy jest pewien. Fangor podczas konferencji prezentował szkice i próbnie wykonane stalowe panele, które mają tworzyć graficzny zapis nazw stacji.

Obecny na konferencji architekt Andrzej M. Chołdzyński powiedział PAP, że w jego ocenie artystę do złożenia pozwu popchnęło zbyt wolne tempo prac wykonawczych jego dzieła i brak wiążących ustaleń z wykonawcą, co do jego roli przy tych pracach. Według architekta Fangor ma zaufanie do niemieckiej firmy, w której chciałby wykonać elementy pokrywające w sumie 6 tys. m kw. ścian stacji metra, natomiast firma wykonawcza (wykonawca metra - PAP), która porusza się w określonych w umowie z miastem środkach, może mieć inną - może tańszą - koncepcję zrealizowania jego planów - mówił PAP.

"Projekt, który wygrał konkurs nie był najtańszy, ale przez zaproponowaną przez światowej sławy artystę koncepcję okazał się najlepszy i powszechnie doceniony. Dobrze byłoby, gdyby - wiekowy już - artysta mógł dopilnować, jak jego dzieło będzie wyglądać w przestrzeni metra" - powiedział PAP Chołdzyński.

Wiceprezydent Warszawy Jacek Wojciechowicz, który w stołecznym ratuszu odpowiada m.in. za sprawy związane z architekturą i zagospodarowaniem przestrzennym miasta powiedział w poniedziałek PAP, że miasto nie jest stroną tego sporu.

"W wyniku zamówienia publicznego dostaliśmy wielobranżowy projekt koncepcyjny, który jako jeden z elementów zawierał również projekt wystroju stacji autorstwa pana Fangora. I metro ma zawartą umowę, w której wszelkie prawa autorskie są po stronie autorów tego projektu wielobranżowego. Nie jest to sprawa między miastem lub metrem a autorami projektu. Jest to sprawa pomiędzy autorami projektu a panem Fangorem" - wyjaśnił Wojciechowicz.

Rzecznik prasowy firm budujących metro - AGP Metro Polska - Mateusz Witczyński, który był na konferencji Fangora, powiedział, że prace są wykonywane zgodnie z projektem otrzymanym od firmy architektonicznej i Metroprojektu.

Fangor w listopadzie skończy 90 lat. Twórczość artysty obejmuje malarstwo, environement, projekty architektoniczno-urbanistyczne, scenografię i grafikę plakatową. Jako jedyny Polak miał wystawę indywidualną w Muzeum Guggenheima w Nowym Jorku.

Budowany obecnie centralny odcinek II linii metra ma mieć 7 stacji: Rondo Daszyńskiego, Rondo ONZ, Świętokrzyska, Nowy Świat, Powiśle, Stadion i Dworzec Wileński i połączy lewo- i prawobrzeżną Warszawę. Umowę na projekt i budowę centralnego odcinka II linii metra stołeczny ratusz podpisał z włosko-turecko-polskim konsorcjum Astaldi, Gulermak i PBDiM Mińsk Mazowiecki w październiku 2009 r. Koszt inwestycji to 4,17 mld zł.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Malarz spiera się o wygląd ścian stacji metra w Warszawie

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!