Linia kolejowa Bydgoszcz-Gdynia dostanie prąd i drugi tor

Linia kolejowa Bydgoszcz-Gdynia dostanie prąd i drugi tor
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Połączenie kolejowe na odcinku Gdynia-Kościerzyna-Bydgoszcz (linia nr 201) zostanie zelektryfikowane i powstanie dwutorowa linia kolejowa - poinformował wiceminister infrastruktury i budownictwa Kazimierz Smoliński. Inwestycja ma być zrealizowana do 2023 roku.

  • Zmodernizowane zostaną odcinki: Kościerzyna-Gdynia (nr 201), Somonino-Kartuzy (nr 214) i Glincz-Kartuzy (nr 229).
  • Wiceminister infrastruktury i budownictwa Kazimierz Smoliński zapewnił, że połączenie kolejowe na odcinku Gdynia-Kościerzyna-Bydgoszcz zostanie zelektryfikowane i powstanie dwutorowa linia kolejowa o łącznej długości ok. 150 km.
  • Wykonawcą dokumentacji będzie firma Egis Poland. Wartość podpisanej umowy to prawie 16 mln zł netto.

W poniedziałek w Gdańsku przedstawiciele PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. i wykonawcy, spółki Egis Poland, podpisali umowę na opracowanie dokumentacji projektowej trzech odcinków: Kościerzyna-Gdynia (nr 201), Somonino-Kartuzy (nr 214) i Glincz-Kartuzy (nr 229). Wartość podpisanej umowy to prawie 16 mln zł netto. Modernizacja tych odcinków odbędzie się w ramach projektu utworzenia alternatywnego ciągu transportowego Bydgoszcz-Trójmiasto.

Wiceminister infrastruktury i budownictwa Kazimierz Smoliński podczas konferencji prasowej w Gdańsku zapewnił, że połączenie kolejowe na odcinku Gdynia-Kościerzyna-Bydgoszcz zostanie zelektryfikowane i powstanie dwutorowa linia kolejowa o łącznej długości ok. 150 km. - W tej chwili linia nr 201 z okresu międzywojennego na tym odcinku jest jednotorowa i niezeletryfikowana, a będzie zmodernizowana i dostosowana do współczesnych wymogów - dodał.

- Linia 201 Gdynia-Kościerzyna-Bydgoszcz to linia ważna z gospodarczego punktu widzenia jako alternatywny ciąg przewozów, ale też jest istotna dla mieszkańców, zwłaszcza Kaszub - argumentował. Wyjaśnił, że "inwestycja przewiduje też prace na odcinkach Somonino-Kartuzy i Glincz-Kartuzy". Podkreślił, że dzięki budowie alternatywnego połączenia Bydgoszcz-Trójmiasto na północ będzie mogło dotrzeć z południa kraju dwa razy więcej pociągów niż dotychczas.

- To będzie tylko kwestia wyboru linii przez przewoźników, czy będą chcieli korzystać z dotychczasowej linii przez Gdańsk, czy z planowanej alternatywnej - dodał. Ocenił, że linia na odcinku Tczew-Pruszcz Gdański jest "jedną z najbardziej obłożonych w kraju".

Prezes zarządu PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Ireneusz Merchel powiedział dziennikarzom, że zakłada się, iż etap projektowania zakończy się w drugiej połowie 2019 r. i w III kw. tego roku będzie ogłoszony przetarg na realizację inwestycji w systemie "buduj". - W I kw. 2020 r. podpiszemy umowę, żeby rozpocząć prace budowlane, które mają potrwać 36 miesięcy - dodał. Powiedział, że jednym z warunków przetargowych będzie skrócenie terminu realizacji. Ocenił, że "otwarcie na początku 2023 roku toru linii na odcinku z Bydgoszczy do Gdyni jest jak najbardziej realne".

Jest przekonany, że planowana inwestycja "zdecydowanie zmieni warunki transportu kolejowego w regionie". - W tej chwili wszystkie pociągi towarowe jadą linią przez Tczew-Gdańsk do Gdyni, a potem pociągi będą mogły jeździć linią zmodernizowaną, praktycznie nową na odcinku przez Bydgoszcz-Maksymilianowo-Kościerzynę do Gdyni - wyjaśnił.

Inwestycja przede wszystkim poprawi dostęp kolejowy do portu w Gdyni. Szacuje się, że dzięki nowemu połączeniu przez Trójmiasto może przejeżdżać o połowę mniej pociągów towarowych niż dotychczas.

Prezes PKP PLK zauważył, że planowana inwestycja będzie miała też wpływ na ruch pasażerski. - Prędkość dla pociągów pasażerskich będzie do 140 km/godz., co oznacza, że dla podróżnych z Kartuz, Kościerzyny czas dojazdu znacząco się skróci - zapewnił.

Prezes poinformował, że PKP PLK analizują i na pewno chcą w następnej perspektywie unijnej podwyższać prędkości, żeby np. na odcinku z Bydgoszczy do Tczewa, Gdyni pociągi jeździły z prędkością 200 km/godz. i byłaby to linia bardziej dedykowana dla ruchu pasażerskiego.

Prace na pomorskich odcinkach: Kościerzyna-Gdynia (nr 201), Somonino-Kartuzy (nr 214) i Glincz-Kartuzy (nr 229) przewidują budowę 50 km nowego toru między Kościerzyną a Gdańskiem Osową oraz elektryfikację 88 km linii. Wymienionych będzie 86 km toru i 88 rozjazdów. 33 perony mają być zbudowane lub zmodernizowane. Czas przejazdu na trasie Kościerzyna-Gdynia Główna ma się skrócić z obecnych 1h 16 min do ok. 1 h.

W Glinczu i w rejonie Kartuz mają powstać łącznice, które mają umożliwić bezkolizyjne połączenie linii. PKP PLK poinformowały, że obecnie dla odcinka linii Maksymilianowo-Kościerzyna (nr 201) trwa postepowanie przetargowe na wybór wykonawcy projektu. W 2016 r. rozpoczęły się prace na odcinku towarowym pomiędzy Nową Wsią Wielką a Maksymilianowem.

Wojewoda pomorski Dariusz Drelich podkreślił, że rozbudowa linii kolejowych ma strategiczne znaczenie dla województwa. Poinformował, że w pomorskiem zrealizowane mają być inwestycje o wartości ok. 6 mld zł, co stanowi prawie 10 proc. środków krajowych w obecnej perspektywie unijnej przeznaczonych na inwestycje kolejowe w kraju.

Projekt PKP PLK "Prace na alternatywnym ciągu transportowym Bydgoszcz-Trójmiasto, Etap I" ma szacunkową wartość 893 mln zł. Projekt ubiega się o współfinansowanie przez UE.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Linia kolejowa Bydgoszcz-Gdynia dostanie prąd i drugi tor

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!