Lech Witecki, GDDKIA: drogi będą taniej i szybciej

Lech Witecki, GDDKIA: drogi będą taniej i szybciej
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

- Negocjacje z koncesjonariuszami trwają i idą w dobrym kierunku - powiedział w TVN CNBC Biznes nowy szef GDDKiA Lech Witecki.

Przyspieszeniu budowy polskich dróg ma przysłużyć się także przenoszenie pracowników Dyrekcji do pracy w terenie - to usprawni przepływ informacji i przyspieszy działania administracyjne związane z budową.

W połowie maja premier Donald Tusk zapowiedział budowę 500 km autostrad dzięki umowom, które zostaną podpisane latem tego roku. Człowiekiem, który miał to umożliwić, był powołany w tym samym czasie na pełniącego obowiązki Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad - Lech Witecki.

Nowy szef Dyrekcji zapowiedział w TVN CNBC Biznes, że do końca miesiąca zakończą się rozmowy z koncesjonariuszami (czyli podmiotami, które mają się zająć budową i eksploatacją) autostrad A1 i A2. Do tej pory rozmowy rozbijały się o koszty budowy odcinków A1 z Nowych Marzów do Torunia i A2 z Nowego Tomyśla do granicy z Niemcami. Były one zawyżane, zdaniem urzędników, przez koncesjonariuszy. Witecki zapewnia, że uda się wynegocjować niższą cenę za wybudowanie autostrad.

- Ten proces zostanie zakończony do końca miesiąca. Szykujemy również plan awaryjny. Musimy zakładać taką sytuację, że nie uda nam się dogadać - powiedział Witecki. - Będziemy płacić mniej. Te negocjacje idą w bardzo dobrym kierunku z punktu widzenia finansów publicznych - zapewnia.

W przypadku odcinka A1 GDDKiA początkowo liczyła, że uda się go wybudować za 3,26 mld zł. Tymczasem koncesjonariusz – GTC – oszacował koszty na ok. 100 mln zł więcej. I choć w końcu kwietnia zespoły negocjatorów miały wypracować kompromis, uzgodnienia w połowie maja anulował nowy szef GDDKiA Lech Witecki. Uznał, że kwota jest zbyt wysoka.

Innym całkowicie nowym działaniem jest migracja pracowników GDDKiA do samorządów. Ma to usprawnić przepływ informacji i tym samym przyspieszyć działania administracyjne związane z budową dróg.
- To co doraźnie udało nam się zrobić, to oddelegować po dwóch pracowników z każdego oddziału do urzędów wojewódzkich. Chodzi o to, żeby sprawy były załatwiane jak najszybciej, żeby nie tracić czasu na korespondencję - powiedział Witecki.

Eksperci podkreślają, że zbyt długie czekanie na decyzję władz samorządowych to, obok wykupu gruntów, jeden z głównych problemów
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Lech Witecki, GDDKIA: drogi będą taniej i szybciej

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!