PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Które spółki będą redukować zatrudnienie w drogownictwie?

Autor: wnp.pl (Tomasz Elżbieciak)
25-11-2011 10:00
Które spółki będą redukować zatrudnienie w drogownictwie?
Fot. PTWP (Andrzej Wawok)

Do drugiej połowy 2013 r. na rynku będzie brakowało znaczącej ilości przetargów na budowę dróg krajowych. Spółki o rozbudowanym potencjale w drogownictwie będą musiały zredukować zatrudnienie.

Przeważająca większość prac zaplanowanych do realizacji w latach 2011-2013 została już zakontraktowana. Szczyt kontraktacji przypadał na lata 2009-2010. Łączna wartość dużych kontraktów drogowych możliwych do pozyskania na rynku spadła praktycznie o 90 proc.
Maciej Stokłosa, analityk Domu Inwestycyjnego BRE, przypomniał, że Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2011-2015 dzieli inwestycje drogowe na dwie kategorie: zadania, których realizacja rozpocznie się do 2013 r. (72,3 mld zł), oraz zadania priorytetowe, których realizacja może zostać rozpoczęta do 2013 r. (42,8 mld zł).

- Zdecydowana większość zleceń z pierwszej kategorii została już zakontraktowana. Nie ma pewności, które z zadań, których realizacja może zostać rozpoczęta do 2013 r., zostaną w najbliższym czasie ogłoszone w formie przetargów publicznych. Faktem jest jednak, że część zadań faktycznie została już ogłoszona i rozstrzygnięta, jak na przykład kontrakty na budowę odcinków drogi S17, pozyskane przez Pol-Aquę - wskazał Stokłosa.

Zaznaczył jednak, że opóźnienia w realizacji kontraktów drogowych są dość powszechne. Powodem są m.in. przedłużające się procedury administracyjne oraz niekorzystne warunki pogodowe.

- Z uwagi na opóźnienia w realizacji kontraktów, cykl inwestycyjny w segmencie drogowym może ulec wygładzeniu. Pierwotne szacunki zakładały, że na budowę dróg w 2011 r. zostanie wydane 33 mld zł. Obecnie można zakładać, że będzie to raczej 25-26 mld zł. Z kolei wydatki w 2013 r., szacowane w Programie Budowy Dróg Krajowych na 10,1 mld zł, mogą się okazać zbliżone do 15 mld zł - ocenił Stokłosa.

- Opóźnienia w realizacji kontraktów drogowych przez GDDKiA mogą jednocześnie oznaczać, że Dyrekcja, w celu osiągnięcia celów budżetowych, będzie skłonna dokonać wcześniejszych płatności w czwartym kwartale 2011 r. Oznacza to, że w czwartym 2011 r. może wystąpić typowy sezonowy efekt polegający na istotnej poprawie operacyjnych przepływów pieniężnych - podkreślił analityk.

W opinii DI BRE, nowe duże przetargi drogowe zostaną prawdopodobnie ogłoszone w drugiej połowie 2012 r. i w drugiej połowie 2013 r.

- W drugiej połowie 2012 r. oczekujemy ogłoszenia zamówień, które będą współfinansowane jeszcze ze środków UE przewidzianych do wykorzystania na lata 2011-2013. Przetargi ogłaszane w drugiej połowie 2013 r. będą finansowane przez środki UE przewidziane do wykorzystania w latach 2014-2020. Nie ma jeszcze ustaleń, jaka będzie wielkość tych środków, ani jaka ich część zostanie przeznaczona na finansowanie budowy infrastruktury - zaznaczył Stokłosa.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


53 135 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu
  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP