Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Kto naprawdę jest winny problemom spółek budowlanych?

Autor: wnp.pl (Tomasz Elżbieciak)
04-09-2012 11:16
Kto naprawdę jest winny problemom spółek budowlanych?
fot. PTWP

Na pierwszy rzut oka wypowiedzi, chociażby szefa GDDKiA, wyglądają logicznie - przecież profesjonalni menadżerowie powinni uwzględnić w oferowanej cenie wszystkie ryzyka związane z realizowanym kontraktem. Jednak jeśli rozłożyć rzeczywistość na mniejsze czynniki, to już nie jest to takie proste - podkreślił w rozmowie z wnp.pl Maciej Stańczuk, prezes Polskiego Banku Przedsiębiorczości.

Stańczuk zaznaczył, że w każdym kraju, który byłby dotknięty taką „katastrofą budowlaną”, powinna toczyć się publiczna dyskusja w oparciu o merytoryczne argumenty, aby przede wszystkim właściwie zdiagnozować problem.
- Trzeba wyciągnąć wnioski, aby taka sytuacja nie powtórzyła się więcej w przyszłości. Mam natomiast wrażenie, czytając wypowiedzi niektórych osób, że chodzi tylko o to, aby udowodnić, że nie ma się sobie nic do zarzucenia, a winni są ci drudzy, bo przecież nikt nie zmuszał ich do podpisywania nierentownych kontraktów - powiedział Stańczuk.

Prezes przyznał, że można było spodziewać się, że dojdzie do boomu budowlanego, z którego będą chcieli skorzystać nie tylko polscy wykonawcy.

- Niestety strona publiczna postanowiła to wykorzystać, aby przerzucić wszystkie ryzyka realizacji kontraktów na stronę prywatną. Dlatego krajowe spółki budowlane stanęły przed następującą alternatywą: po pierwsze - przystąpić do tej gry, licząc, że „jakoś to będzie” i może uda się później dogadać z zamawiającym. Po wtóre: zredukować swój potencjał, przygotowany wcześniej na nadchodzący boom - ocenił Stańczuk.

- Dodatkowo wykonawcom narzucono nierealne terminy wykonania kluczowych zadań. Firmy podjęły się tego zadania licząc najpewniej, że jeśli z powodów obiektywnych nie uda im się zakończyć prac w terminie, to postawa zamawiające w tej kwestii będzie elastyczna. Tak się nie stało i na wykonawców z różnego powodu nakładane są kary - dodał.

Podkreślił, że nie można całej winy przerzucać na generalnych wykonawców.

- Przecież działają oni w otoczeniu instytucyjno-prawnym, które znacząco różni się od tego, jakie istnieje w krajach o wyższym poziomie kultury biznesowej. Rozwiązaniem byłoby wprowadzenie standardu umów na roboty budowalne, co znacznie uprościłoby procedury, a także ograniczyło ryzyko spraw sądowych - stwierdził.

Stańczuk przypomniał, że głównym powodem tego, że kontrakty drogowe stały się nierentowne, był oczywiście wzrost cen materiałów i paliw. Tymczasem GDDKiA nie dostrzega żadnego problemu w tym, że w Polsce nie stosuje się waloryzacji cen kontraktowych, a taka praktyka jest czymś najzwyczajniejszym w krajach Europy Zachodniej.

NA GIEŁDZIE

KOMENTARZE (10)

PBG SA [PBG]

kurs:

2.77 PLN -0.01 (-0.36%)

Notowania | Analiza techniczna





SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


22 086 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu
  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP