PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Krótkowzroczność działań zarządców centrów bije właśnie w nich

Autor: propertynews.pl
26-06-2012 09:59
Krótkowzroczność działań zarządców centrów bije właśnie w nich

Grzegorz Lipnicki, wiceprezes zarządu Top Secret Sp. z o.o.

Fot. (mat. pras.)

Ewentualne drugie dno kryzysu może doprowadzić wielu najemców do bardzo trudnej sytuacji - obniżenia rentowności, a nawet bankructwa. Będą albo renegocjować warunki z wynajmującymi, albo likwidować nierentowne placówki. (...) Część zarządców centrów wykazuje elastyczność, pozwalając w szczególnych przypadkach zmienić lub warunki najmu. Inni pozostawiają najemców bez wsparcia, nie dając szans na negocjacje - mówi w rozmowie z Propertynews.pl Grzegorz Lipnicki, wiceprezes zarządu Top Secret, Redan SA.

Eksperci zapowiadają drugą falę kryzysu. Jak ewentualne spowolnienie może wpłynąć na rynek najemców centrów handlowych w Polsce?
- Druga fala kryzysu i perturbacje w krajach Unii Europejskiej, wpływają negatywnie na zachowania zakupowe konsumentów. Pomimo dobrej sytuacji w polskich gospodarstwach domowych, pojawia się niepewność oraz obawy o przyszłość. Spada entuzjazm i optymizm, co prowadzi do obniżenia gotowości zakupowej.

Konsumenci bardziej racjonalnie patrzą na swoje wydatki, a taka postawa przekłada się na spadek liczby odwiedzin w centrach handlowych. Z drugiej strony, podobnie jak podczas kryzysu w 2008 roku, możemy spodziewać się wzrostu kursów walut, co zdecydowanie podwyższy koszty prowadzenia działalności w centrach handlowych.

Kumulacja tych dwóch czynników może doprowadzić wielu najemców do bardzo trudnej sytuacji, obniżenia rentowności, a nawet do bankructwa. Będą zatem albo renegocjować warunki z wynajmującymi, albo likwidować nierentowne placówki.

Jak przedstawia się obecna sytuacja najemców centrów handlowych?

- Sytuacja najemców nie jest z pewnością jednorodna. Uważam, że jeżeli nawet spróbowalibyśmy podzielić rynek, to nie udałoby się w prosty sposób poprowadzić linię rozdzielającą polskich i zagranicznych najemców.

Bez wątpienia znane, międzynarodowe marki są towarem bardzo poszukiwanym przez wynajmujących, ponieważ podnoszą prestiż i pozytywnie wpływają na wizerunek centrum handlowego. Te z kolei mają silniejszą pozycję negocjacyjną podczas rozmów z wynajmującymi.

Marki polskie są cenione i dobrze rozpoznawalne przez konsumentów, mają jednak charakter bardziej masowy, oferują z reguły produkty przystępne cenowo,tworzą trzon rynku.

Analogicznie jak w branży motoryzacyjnej - nie można oprzeć rynku wyłącznie na takich markach jak Mercedes, Audi czy BWM. Potrzebna jest różnorodność, co bez wątpienia dają rodzimi gracze.

Więcej na portalu propertynews.pl
Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


39 713 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

303 726 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 846 ofert w bazie

2 782 267 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP