XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

Krótkowzroczność działań zarządców centrów bije właśnie w nich

Krótkowzroczność działań zarządców centrów bije właśnie w nich
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Ewentualne drugie dno kryzysu może doprowadzić wielu najemców do bardzo trudnej sytuacji - obniżenia rentowności, a nawet bankructwa. Będą albo renegocjować warunki z wynajmującymi, albo likwidować nierentowne placówki. (...) Część zarządców centrów wykazuje elastyczność, pozwalając w szczególnych przypadkach zmienić lub warunki najmu. Inni pozostawiają najemców bez wsparcia, nie dając szans na negocjacje - mówi w rozmowie z Propertynews.pl Grzegorz Lipnicki, wiceprezes zarządu Top Secret, Redan SA.

Eksperci zapowiadają drugą falę kryzysu. Jak ewentualne spowolnienie może wpłynąć na rynek najemców centrów handlowych w Polsce?

- Druga fala kryzysu i perturbacje w krajach Unii Europejskiej, wpływają negatywnie na zachowania zakupowe konsumentów. Pomimo dobrej sytuacji w polskich gospodarstwach domowych, pojawia się niepewność oraz obawy o przyszłość. Spada entuzjazm i optymizm, co prowadzi do obniżenia gotowości zakupowej.

Konsumenci bardziej racjonalnie patrzą na swoje wydatki, a taka postawa przekłada się na spadek liczby odwiedzin w centrach handlowych. Z drugiej strony, podobnie jak podczas kryzysu w 2008 roku, możemy spodziewać się wzrostu kursów walut, co zdecydowanie podwyższy koszty prowadzenia działalności w centrach handlowych.

Kumulacja tych dwóch czynników może doprowadzić wielu najemców do bardzo trudnej sytuacji, obniżenia rentowności, a nawet do bankructwa. Będą zatem albo renegocjować warunki z wynajmującymi, albo likwidować nierentowne placówki.

Jak przedstawia się obecna sytuacja najemców centrów handlowych?

- Sytuacja najemców nie jest z pewnością jednorodna. Uważam, że jeżeli nawet spróbowalibyśmy podzielić rynek, to nie udałoby się w prosty sposób poprowadzić linię rozdzielającą polskich i zagranicznych najemców.

Bez wątpienia znane, międzynarodowe marki są towarem bardzo poszukiwanym przez wynajmujących, ponieważ podnoszą prestiż i pozytywnie wpływają na wizerunek centrum handlowego. Te z kolei mają silniejszą pozycję negocjacyjną podczas rozmów z wynajmującymi.

Marki polskie są cenione i dobrze rozpoznawalne przez konsumentów, mają jednak charakter bardziej masowy, oferują z reguły produkty przystępne cenowo,tworzą trzon rynku.

Analogicznie jak w branży motoryzacyjnej - nie można oprzeć rynku wyłącznie na takich markach jak Mercedes, Audi czy BWM. Potrzebna jest różnorodność, co bez wątpienia dają rodzimi gracze.

Więcej na portalu propertynews.pl
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Krótkowzroczność działań zarządców centrów bije właśnie w nich

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!