Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Kraków chce kary umownej za opóźnienie inwestycji

Autor: PAP
23-11-2011 18:10

Według inwestora, 1 mln 89 tys. zł kary powinien zapłacić wykonawca za opóźnienie przy przebudowie Ronda Ofiar Katynia w Krakowie. Ten newralgiczny dla ruchu w mieście, trzypoziomowy węzeł drogowy został ostatecznie oddany do użytku w połowie listopada.

Pierwotnie planowano, że inwestycja realizowana przez firmę Radko zakończy się w grudniu 2010 r. Później kilkakrotnie podpisywano aneksy do umowy z wykonawcą przesuwające ten termin. Poślizg argumentowano m.in. przedłużającymi się, niezależnymi od miasta, procedurami pozyskania działek, niekorzystną dla robót ziemnych pogodą - intensywnymi opadami deszczu oraz dużo bardziej niż się spodziewano grząskim gruntem, na którym miał powstać tunel pod rondem.
"Przyjęliśmy za zasadne część argumentów wykonawcy, który tłumaczył opóźnienie m.in. kłopotami z uzyskaniem działek, ulewami i grząskim gruntem. Ale uznaliśmy, że nie ma usprawiedliwienia dla dziewięciu dni zwłoki w realizacji inwestycji i naliczyliśmy firmie kary zgodne z umową - po 121 tys. zł za każdy dzień" - powiedział w środę PAP rzecznik krakowskiego Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu Jacek Bartlewicz.

Umowa przewidywała możliwość naliczania kar w przypadku opóźnień - w wysokości 0,1 proc. "kwoty wynagrodzenia" za każdy dzień zwłoki.

Dyrektor generalny spółki Radko Wojciech Marasik poinformował PAP, że obecnie trwają rozliczenia końcowe pomiędzy wykonawcą i inwestorem i o ewentualnych roszczeniach strony będą mogły rozmawiać po ich zakończeniu. Dodał, że Radko złożyło we wrześniu "zasadne roszczenie terminowe". Jak ustaliła PAP chodziło o przesunięcie terminu zakończenia robót na 30 października, ZIKiT w aneksie do umowy zgodził się na 15 października.

"Do dzisiaj Radko nie otrzymało oficjalnego stanowiska inwestora w sprawie ewentualnych kar. Jeżeli otrzymamy takowe, będziemy analizowali argumenty za nim stojące w kontekście złożonego przez nas roszczenia terminowego. Obecnie musielibyśmy odnosić się do faktów medialnych, które mogą odbiegać od intencji inwestora, a to nie mieści się w standardach naszej firmy" - podkreślił Marasik.

Jak zapewnił, Radko jest firmą realizującą projekty kilkukrotnie większe niż przebudowa Ronda Ofiar Katynia i mniej lub bardziej korzystne rozliczenia nie wpłyną niekorzystnie na sytuację finansową spółki.

Przebudowa ronda Ofiar Katynia była jedną z najważniejszych inwestycji komunikacyjnych w mieście. Realizowane od wiosny 2010 roku przedsięwzięcie kosztowało 121 mln zł. Miasto uzyskało na nią 17 mln zł dofinansowania z Unii Europejskiej oraz 10 mln zł z rezerwy budżetu państwa. Wykonawcą była firma Radko współpracująca z firmą Punj Lloyd Ltd. z Indii. Po przebudowie powstał trzypoziomowy węzeł drogowy z 420-metrową estakadą nad rondem i tunelem pod rondem.
Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


44 141 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

966 189 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 800 ofert w bazie

2 782 270 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP