PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Koszt modernizacji Stadionu Śląskiego wzrośnie do 510 mln zł

Autor: PAP
19-03-2012 14:14
Koszt modernizacji Stadionu Śląskiego wzrośnie do 510 mln zł
Fot. PTWP (Andrzej Wawok)

Koszt modernizacji Stadionu Śląskiego wzrośnie z deklarowanych w ubiegłym roku 460 mln zł do ok. 510 mln zł - poinformował w poniedziałek marszałek województwa śląskiego Adam Matusiewicz.

Tylko niewielki procent z dodatkowej sumy pochłonie koszt przeprojektowania i wykonania nowych elementów konstrukcji po awarii, do której doszło w ubiegłym roku podczas operacji podnoszenia konstrukcji linowej dachu. Większa część wzrostu kosztów wynika z wcześniejszych niedoszacowań na etapie projektowania.
"To razem ok. 50 mln zł więcej. Przeprojektowanie +krokodyli+ jest niewielkim ułamkiem tej kwoty. Czkawką odbija się natomiast grupa projektowa, którą wyrzuciliśmy rok temu - cała masa niekiedy drobnych spraw była niedoszacowana. To wychodzi teraz w trakcie. Gdyby jednak porównywać tę sytuację do tego, jak rosły koszty innych dużych budowanych w Polsce stadionów, to te wzrosty na Śląskim nie są duże" - ocenił marszałek.

Zastrzegł, że tym razem koszty rosną "już ostatni raz". "Przyszli nowi projektanci, porządnie wszystko już przejrzeli i będziemy mieć już ostateczne kwoty" - zapewnił.

Pod kątem ewentualnego zwiększenia kosztów stadionu władze województwa zachowały "pewną rezerwę" - do maksymalnego progu zadłużenia, który osiągnie w tym roku samorząd woj. śląskiego. "Tę rezerwę wykorzystamy teraz w tym półroczu" - wskazał Matusiewicz.

Do awarii i przerwania prac na Stadionie Śląskim doszło 15 lipca, tuż przed zakończeniem - trwającego wówczas od 12 dni - podnoszenia linowej konstrukcji, która ma utrzymywać dach obiektu. Pękły wówczas dwa z 40 zastosowanych w konstrukcji "krokodyli", czyli uchwytów łączących liny promieniowe dachu z jego wewnętrznym pierścieniem rozciąganym. By wyjaśnić to zdarzenie, samorząd zamówił ekspertyzę w warszawskim Instytucie Techniki Budowlanej (ITB).

W poniedziałek marszałek mówił m.in., że dotychczasowy zastój w usuwaniu skutków awarii był spowodowany m.in. "problemem natury ambicjonalnej", który był następstwem ekspertyzy ITB. Eksperci wskazali bowiem, że bezpośrednią przyczyną awarii były błędy w wykonaniu uchwytów, ale też - jak mówił Matusiewicz - sam projekt "był zbyt odważny"; m.in. jego parametry określono blisko granic określanych dla sytuacji ekstremalnych.

Dlatego warszawscy specjaliści zalecili ponowne zaprojektowanie "krokodyli" - z uwzględnieniem podwyższonych standardów bezpieczeństwa i odporności na zniszczenie konstrukcji, ponowne przeliczenie konstrukcji linowej dla stanów awaryjnych oraz zastosowanie stałego monitoringu konstrukcji w czasie eksploatacji. "Później zaczął się spór ambicjonalny między profesorami niemieckimi a polskimi" - zaznaczył Matusiewicz.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


45 033 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

577 394 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 866 ofert w bazie

2 782 267 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP