PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Kontrakt na dokończenie A1 po Alpine Bau podpisany

Autor: wnp.pl (TE)
05-10-2013 11:51
Kontrakt na dokończenie A1 po Alpine Bau podpisany

Most w Mszanie, na którym prace również prowadzi Intercor.

fot. GDDKiA

Katowicki oddział GDDKiA podpisał kontrakt z wykonawcą, który ma dokończyć budowę odcinka autostrady A1 Świerklany - Gorzyczki, wcześniej realizowanego przez Alpine Bau.

Jedyną ofertę w przetargu pod koniec sierpnia złożyło Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor z Zawiercia. Wartość kontraktu wynosi 49,77 mln zł brutto wobec budżetu inwestora w wysokości 27,26 mln zł brutto.
Termin realizacji prac, które obejmują 18-kilometrowy odcinek A1 od węzła Świerklany do granicy z Czechami w Gorzyczkach, to siedem miesięcy.

Intercor jest już obecny na tym odcinku A1. Pod koniec czerwca spółka podpisała z GDDKiA kontrakt na dokończenie realizacji spornego mostu w Mszanie (obiekty MA532 i MD532.1). Wartość tego zlecenia to 55,41 mln zł brutto.

Obiekt MA532 to symbol jednego z najbardziej znanych w ostatnich latach mostów w Polsce, którego budowa według pierwotnych planów - tak, jak i całej autostrady A1 Świerklany - Gorzyczki (z okolic Rybnika do granicy Czechami) - miała zakończyć się w sierpniu 2010 r.

Odcinek autostrady mógł dotychczas zostać tylko częściowo udostępniony kierowcom. W przypadku pozostałego fragmentu trasy nie jest to możliwe właśnie z powodu pechowego mostu, który pozostał jedynym elementem inwestycji do zrealizowania.

Budowa A1 ze Świerklan do Gorzyczek trwa już od 2007 r. Pod koniec 2009 r. GDDKiA zerwała kontrakt z generalnym wykonawcą - Alpine Bau, jako powód niewielkie zaawansowanie robót. Austriacka wróciła jednak na budowę dzięki wygranej w przetargu na dokończenie inwestycji.

Niemniej już wtedy spółka była w trakcie sporu z GDDKiA, który dotyczył właśnie kłopotliwego mostu w Mszanie. Zdaniem Alpine Bau, projekt przeprawy jest wadliwy, co uniemożliwia wykonanie prac zgodnie ze sztuką budowlaną.

Jednocześnie spółka postanowiła pójść do sądu, aby domagać się miliarda złotych odszkodowania za wyrzucenie z budowy. Pomimo sporu, w którym dochodziło do wielu zwrotów, prace na moście postępowały i miały zakończyć się w sierpniu 2013 r.

Jednak finalnie w maju Alpine Bau postanowiło ostatecznie zerwać kontrakt z GDDKiA, jako powód podając brak konstruktywnej współpracy z Dyrekcją, także w zakresie zakończenia budowy mostu. Również GDDKiA zerwała umowę z Alpine Bau i wyegzekwowała z tego tytułu gwarancję bankową.

W czerwcu austriacki koncern złożył wniosek o upadłość, a w Polsce Alpine Bau zeszło ze wszystkich inwestycji realizowanych dla GDDKiA. Poza budową A1 spółka realizowała także odcinek S5 w woj. wielkopolskim oraz fragment DK16 w woj. warmińsko-mazurskim.

Zobacz także: GDDKiA ogłosiła przetarg na dokończenie S5 po Alpine i PBG

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


37 017 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

966 189 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 663 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNERZY

  • partner serwisu
  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP