PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Kontrakt na dokończenie A1 po Alpine Bau podpisany

Autor: wnp.pl (TE)
05-10-2013 11:51
Kontrakt na dokończenie A1 po Alpine Bau podpisany

Most w Mszanie, na którym prace również prowadzi Intercor.

fot. GDDKiA

Katowicki oddział GDDKiA podpisał kontrakt z wykonawcą, który ma dokończyć budowę odcinka autostrady A1 Świerklany - Gorzyczki, wcześniej realizowanego przez Alpine Bau.

Jedyną ofertę w przetargu pod koniec sierpnia złożyło Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor z Zawiercia. Wartość kontraktu wynosi 49,77 mln zł brutto wobec budżetu inwestora w wysokości 27,26 mln zł brutto.
Termin realizacji prac, które obejmują 18-kilometrowy odcinek A1 od węzła Świerklany do granicy z Czechami w Gorzyczkach, to siedem miesięcy.

Intercor jest już obecny na tym odcinku A1. Pod koniec czerwca spółka podpisała z GDDKiA kontrakt na dokończenie realizacji spornego mostu w Mszanie (obiekty MA532 i MD532.1). Wartość tego zlecenia to 55,41 mln zł brutto.

Obiekt MA532 to symbol jednego z najbardziej znanych w ostatnich latach mostów w Polsce, którego budowa według pierwotnych planów - tak, jak i całej autostrady A1 Świerklany - Gorzyczki (z okolic Rybnika do granicy Czechami) - miała zakończyć się w sierpniu 2010 r.

Odcinek autostrady mógł dotychczas zostać tylko częściowo udostępniony kierowcom. W przypadku pozostałego fragmentu trasy nie jest to możliwe właśnie z powodu pechowego mostu, który pozostał jedynym elementem inwestycji do zrealizowania.

Budowa A1 ze Świerklan do Gorzyczek trwa już od 2007 r. Pod koniec 2009 r. GDDKiA zerwała kontrakt z generalnym wykonawcą - Alpine Bau, jako powód niewielkie zaawansowanie robót. Austriacka wróciła jednak na budowę dzięki wygranej w przetargu na dokończenie inwestycji.

Niemniej już wtedy spółka była w trakcie sporu z GDDKiA, który dotyczył właśnie kłopotliwego mostu w Mszanie. Zdaniem Alpine Bau, projekt przeprawy jest wadliwy, co uniemożliwia wykonanie prac zgodnie ze sztuką budowlaną.

Jednocześnie spółka postanowiła pójść do sądu, aby domagać się miliarda złotych odszkodowania za wyrzucenie z budowy. Pomimo sporu, w którym dochodziło do wielu zwrotów, prace na moście postępowały i miały zakończyć się w sierpniu 2013 r.

Jednak finalnie w maju Alpine Bau postanowiło ostatecznie zerwać kontrakt z GDDKiA, jako powód podając brak konstruktywnej współpracy z Dyrekcją, także w zakresie zakończenia budowy mostu. Również GDDKiA zerwała umowę z Alpine Bau i wyegzekwowała z tego tytułu gwarancję bankową.

W czerwcu austriacki koncern złożył wniosek o upadłość, a w Polsce Alpine Bau zeszło ze wszystkich inwestycji realizowanych dla GDDKiA. Poza budową A1 spółka realizowała także odcinek S5 w woj. wielkopolskim oraz fragment DK16 w woj. warmińsko-mazurskim.

Zobacz także: GDDKiA ogłosiła przetarg na dokończenie S5 po Alpine i PBG
Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


34 493 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

966 189 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 764 ofert w bazie

2 782 271 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNERZY

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP