PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Konsorcjum wykluczone z budowy A4: nie zapłacono nam za część prac

Autor: PAP
24-02-2011 11:42
Konsorcjum wykluczone z budowy A4: nie zapłacono nam za część prac

Jednym z głównych powodów odstąpienia przez konsorcjum firm NDI oraz SB Granit od kontraktu na budowę odcinka autostrady A4 było to, że GDDKiA częściowo nie zapłaciła za wykonane prace - powiedział w czwartek PAP rzecznik NDI Paweł Mazur.

Jak dodał, konsorcjum 9 lutego złożyło do Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad powiadomienie o odstąpieniu od kontraktu na budowę 21-kilometrowego odcinka A4 między Brzeskiem a Wierzchosławicami w Małopolsce, a w środę rano złożyło końcowe pismo w tej sprawie do GDDKiA.
Pytany o powody odstąpienia powiedział, że konsorcjum nie dostało wynagrodzenia za wykonane prace zgodnie z wymogami umowy. Według niego, chodzi o kilkadziesiąt mln zł. Mazur nie wykluczył, że konsorcjum może walczyć o te pieniądze na drodze sądowej. Przyznał, że były opóźnienia w realizacji budowy, ale nie wynikały one z winy wykonawcy, tylko z czynników zewnętrznych, np. warunków pogodowych, podtopień czy prac archeologicznych.

W środę Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad poinformowała, że rozwiązała kontrakt. Jak mówił PAP rzecznik GDDKiA Marcin Hadaj, został on rozwiązany z winy wykonawcy ze względu na opóźnienia w jego realizacji, a zarządca dróg nałoży na wykonawcę 62 mln zł kary umownej.

W środowym komunikacie GDDKiA napisała też, że pełną winę za rozwiązanie umowy ponosi wykonawca, który mimo wielu wezwań do przyspieszenia prac, miał liczne, wielomiesięczne opóźnienia w realizacji kontraktu.

Według Dyrekcji wykonawca odnotował dziewięciomiesięczne opóźnienie w budowie obiektów mostowych i cztero-pięciomiesięczne przy budowie drogi. Ponadto wykazano 17-proc. zaawansowanie prac przy upływie połowy terminu. Konsorcjum - zdaniem GDDKiA - wykonało do tej pory roboty za 87 mln zł, przy harmonogramie, który zakładał prace za 271 mln zł.

Na placu budowy pracowało 229 osób zamiast 516, za mało też było samochodów ciężarowych (15 zamiast 167).

GDDKiA poinformowała, że wszystkie należności na rzecz wykonawcy za prace zrealizowane zgodnie z warunkami kontraktu i odebrane przez inżyniera kontraktu zostały wypłacone. Mimo to wykonawca ma zaległości w płatnościach w stosunku do podwykonawców na poziomie 9,6 mln zł.

Drogowcy szacują, że takie rozwiązanie opóźni inwestycję o kilka miesięcy, więc odcinek może nie powstać na Euro 2012. Pierwotnie planowano zakończenie budowy na wiosnę 2012 r.

Rzecznik pytany o przewidywany termin nowego przetargu powiedział: "zależy nam na tym, żeby to było jak najszybciej, natomiast nie jesteśmy w stanie podać teraz terminów".

Autostrada z Krakowa do Tarnowa będzie częścią biegnącej z Europy Zachodniej na Ukrainę autostrady A4, leżącej w III Transeuropejskim Korytarzu Transportowym; przecina on Polskę od zachodniej granicy w Zgorzelcu do wschodniej granicy w Korczowej. Łączna długość trasy wyniesie ok. 670 km.

Do tej pory wybudowano autostradę A4 na terenie Polski od polsko-niemieckiej granicy w Zgorzelcu przez m.in. Wrocław, Opole, Katowice, Kraków do Szarowa. Według planów dalsza część do granicy w Korczowej miała być gotowa do 2012 r.
Podobał się artykuł? Podziel się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


40 504 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

966 189 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 764 ofert w bazie

2 782 330 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNERZY

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP