PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Konsorcjum chce opuścić plac budowy autostrady - będą następni?

Autor: wnp.pl (Tomasz Elżbieciak)
12-02-2011 08:48
Konsorcjum chce opuścić plac budowy autostrady - będą następni?

Brak porozumienia GDDKiA z polsko-macedońskim konsorcjum sprawi, że kierowcy nie dojadą z Krakowa na Ukrainę przed Euro 2012 - uważa Adrian Furgalski, dyrektor w Zespole Doradców Gospodarzych TOR.

Przypadek polsko-macedońskiego konsorcjum, które chce odstąpić od budowy odcinka autostrady A4, może być pierwszą z wielu tego typu sytuacji - prognozują eksperci, z którymi rozmawiał portal wnp.pl. Wśród powodów wymieniają oni m.in. niewydolność finansową Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) oraz nierentowność kontraktów, które firmy budowlane podpisywały na bardzo niskich cenach.

Polsko-macedońskie konsorcjum firm NDI oraz SB Granit poinformowało GDDKiA o zamiarze wypowiedzenia umowy w ostatnią środę. Dotyczy to budowy blisko 21-kilometrowego odcinka autostrady A4 między Brzeskiem a Wierzchosławicami w Małopolsce. Wykonawca chce odstąpić od umowy podstawie klauzuli mówiącej, że „zamawiający w istocie nie wykonuje swoich zobowiązań według kontraktu”. Miałoby do tego dojść w ciągu dwóch tygodni.
Tymczasem GDDKiA poinformowała, że będzie rozmawiała na temat porozumienia z konsorcjum. Pod uwagę jest również brana możliwość rozpisania przetargu i wyłonienia nowego wykonawcy. Umowę na budowę odcinka A4 NDI i SB Granit podpisały w lutym ubiegłego roku. Wartość kontraktu wynosi 622,5 mln zł, wobec ok. 1,3 mld zł, które zamawiający chciał przeznaczyć na inwestycję.

Prezes Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa, Wojciech Malusi, wśród prawdopodobnych powodów dotyczących zamiarów konsorcjum wskazał kłopoty z płatnościami, które ma GDDKiA.

- Zapewnienia Generalnej Dyrekcji, że posiada pieniądze zagwarantowane przez rząd, nie są prawdziwe; jej konta są puste, a inne firmy w obawie przed utratą pieniędzy boją się otwarcie protestować - powiedział Malusi.

Dodał, że w przypadku budowy autostrady A4 problemem jest zapewnienie wystarczającej ilości kruszywa, które jest potrzebne do jej wybudowania aż do granicy z Ukrainą.

- Inwestorowi zabrakło wyobraźni. Określił on tak krótkie terminy realizacji projektów, że nie jest możliwe, z punktu widzenia logistyki, zapewnienie odpowiedniej ilości kruszywa do ich wykonania. Dobrze wyglądające w mediach podpisanie kontraktu nie gwarantuje wykonania go zgodnie z terminem - zaznaczył Malusi. Podkreślił, że wykonawcy mogą również rezygnować z realizacji kontraktów, które zawierali na bardzo niskich cenach, niepozwalających na ich przeprowadzenie.

- Wykonawcy, którzy minimalizowali wartość kontraktów, chyba nie do końca przewidzieli możliwe zjawiska, które obecnie występują. Poza kłopotami z dowozem kruszyw, coraz wyższe są ceny m.in. stali i cementu. Do tego dochodzi potencjalny brak pracowników budowlanych, których może skusić otwierający się od maja niemiecki rynek pracy, co może też spowodować wzrost płac w budownictwie - wyjaśnił prezes Fundacji Wszechnicy Budowlanej, Zbigniew Bachman.

KOMENTARZE (24)




SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


54 979 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu
  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP