Inwentaryzacja w hali odlotów i pirsie północnym w Terminalu 2 na warszawskim Okęciu powinna zakończyć się w połowie listopada. Potem będzie można przystąpić do prac w tym obiekcie - poinformowali przedstawiciele Przedsiębiorstwa Państwowego Porty Lotnicze (PPL).
W środę na konferencji prasowej zaprezentowano wyniki badań Instytutu Techniki Budowlanej (ITB) dotyczące działania przeciwpożarowego dźwiękowego systemu ostrzegawczego (DSO) w Terminalu 2. To właśnie brak akceptacji tego systemu przez straż pożarną był powodem odstąpienia od umowy PPL na budowę terminalu z konsorcjum wykonawczym (Ferrovial Agroman-Budimex-Estudio Lamela).
Jak powiedział na konferencji kierownik Zakładu Badań Ogniowych ITB prof. Mirosław Kosiorek, by uzyskać efekt wymagany przez normy, można albo wzmocnić sygnał DSO, albo obniżyć poziom hałasu tworzonego przez system wentylacyjny, albo realizować obie poprawki jednocześnie.
Jak powiedział prof. Kosiorek, specjaliści z ITB wspólnie z dyrekcją PPL, doszli do wniosku, że najbardziej efektywną, najszybszą i przypuszczalnie najtańszą metodą będzie wzmocnienie sygnału DSO, ponieważ obniżenie poziomu hałasu, który jest wywołany pracą wentylatorów oddymiających, wymagałoby dużych prac budowlanych.
W grę wchodzi między innymi założenie głośników o innych parametrach niż zainstalowane obecnie, np. o większej mocy. Komunikaty będą ogłaszane głosem kobiecym, ponieważ jest wyższy niż męski, a hałas wentylatorów jest raczej niski.
W połowie listopada ITB przeprowadzi próbę działania nowych rozwiązań, która jest konieczna do doprecyzowania koniecznych prac.
PPL 12 października odstąpiło od umowy z konsorcjum Ferrovial Agroman-Budimex-Estudio Lamela na budowę Terminalu 2. Ostatecznym powodem było stanowisko Komendy Głównej Państwowej Straży Pożarnej o braku akceptacji dla rozwiązań proponowanych przez konsorcjum. PPL informowało, że decyzja ta uniemożliwia uzyskanie pozwolenia na użytkowanie i uruchomienie hali odlotów.
W ocenie PPL, wszystkie dotychczasowe terminy wynikające z kontraktu oraz aneksu zostały przekroczone; wykonawca nie był zdolny do sprawnego zakończenia budowy oraz nie dawał gwarancji, że jakikolwiek nowy termin zakończenia rozbudowy mógłby być dotrzymany.
Przetarg na budowę Terminalu 2 konsorcjum wygrało w 2002 r. Kontrakt opiewał wówczas na blisko 200 mln dolarów. Kamień węgielny wmurowano w maju 2004 roku.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Koniec inwentaryzacji Terminalu 2 na Okęciu w listopadzie