Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Kolejowy katalog zapóźnień, mapa postępu

Autor: wnp.pl (Piotr Stefaniak)
18-09-2015 11:08
Kolejowy katalog zapóźnień, mapa postępu
Fot. Fotolia

Przyjęta przez rząd uchwała o Krajowym Programie Kolejowym (KPK) jest mapą drogową dla inwestycji modernizujących tę infrastrukturę do 2023 roku. Ale dla klientów kolei i firm budowlanych równie ważne będzie przyjęcie wkrótce, także w formie uchwały rządowej, wieloletniego programu utrzymania i remontów infrastruktury kolejowej (WPU).

Rośnie więc skala możliwych wydatków inwestycyjnych, a wraz z nią wyzwań organizacyjnych. Sprawnego przeprowadzenia przetargów przez gestora tego deszczu pieniędzy, PKP PLK, nadzoru prac i rozliczenia.
Wydaje się, że sprawy są na dobrej drodze.

Resort infrastruktury zadbał wcześniej o usprawnienie inwestowania. Znowelizowano Prawo kolejowe. Na początku sierpnia Sejm przyjął podobną w treści nowelizację tzw. specustawy drogowej (trafiła do Senatu). W obu przypadkach ustawy mają eliminować najczęstsze wątpliwości interpretacyjne. Powinno to skrócić procesy wstępne inwestycji.

Punkt wyjścia

Dane rządowe wskazują, że inwestycje w latach 2010 - 2014 nieznacznie poprawiły stan infrastruktury zarządzanej przez PKP Polskie Linii Kolejowe (to ok. 93 proc. eksploatowanej sieci kolejowej). W końcu 2014 r. w stanie określanym jako „dobry” było 52 proc. linii (rok wcześniej: 47 proc.), w niedostatecznym - 27 proc., a w niezadowalającym 21 proc.

PLK w latach 2012-14 zrealizowała inwestycje za 16,28 mld zł (w latach 2009-2011 za 9,38 mld zł). Inwestycje wyraźnie przyspieszyły od 2014 r. - w porównaniu do 2011 r. podwoiły się. Odnowiono lub zbudowano m.in. 2,5 tys. linii kolejowych, ponad 2 tys. mostów i wiaduktów i 1,6 tys. skrzyżowań z drogami publicznymi.

W tym roku przerobionych zostanie prawdopodobnie 8,3 mld zł. Będzie to kolejny rekordowy rok i dla PLK, i dla wykonawców.

Jednocześnie nadal nie brakuje napięć po obu stronach tego frontu. Firmy budowlane zgłosiły wobec PLK roszczenia rozliczenia na łączną kwotę 1 mld zł. Co będzie, gdy pula środków utrzyma się do przerobienia będzie większa i to przez kilka następnych lat?

Stare i nowe

W latach 2015-23 średnio co roku PLK ma zlecać prace w granicach 8 - 9 mld zł. Ale niedawno przedstawiciele spółki i zarządu PKP SA mówili o szansie na wydatkowanie w tym roku nawet 9-10 mld zł.

Okazało się, że kumulacja robót i wykorzystanie środków z minionej perspektywy finansowej (2007-13, do rozliczenia do końca br.) są wielkim wyzwaniem organizacyjnym dla PLK i wykonawców. Stąd korekty, które w dodatku muszą być uwzględniane w trybie administracyjnym. Dopiero ich resortowe zatwierdzenie zapewnia uruchomienie finansowania projektów.



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


22 086 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu
  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP