Blisko 100 mln zł unijnego dofinansowania dostaną Tramwaje Śląskie do drugiej części projektu modernizacji infrastruktury tramwajowej na terenie Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Pierwsza część inwestycji torowych i zakupy tramwajów są już w toku.
- Chodzi o drugą z trzech części szacowanego na ok. 885 mln zł unijnego projektu modernizacji infrastruktury tramwajowej w konurbacji katowickiej (przy ponad 560 mln zł unijnego dofinansowania łącznie).
- Projekt ten koordynuje spółka należącą do 12 śląskich i zagłębiowskich samorządów. Całe przedsięwzięcie zakłada m.in. remonty 100 km torowisk, budowę ponad 20 km nowych linii oraz zakup 45 nowych tramwajów.
- W grudniu ub. roku Tramwaje otrzymały już 393 mln zł dofinansowania do pierwszej części tego projektu.
Umowę na dofinansowanie drugiego etapu przedsięwzięcia podpisali w poniedziałek w Chorzowie dyrektor Centrum Unijnych Projektów Transportowych Przemysław Gorgol oraz m.in. prezes Tramwajów Śląskich Bolesław Knapik.
Uczestniczący w uroczystości wiceminister rozwoju Witold Słowik wskazał, że cały projekt Tramwajów Śląskich obejmuje szereg zadań, które na pewno spowodują, że z komunikacji publicznej będzie w regionie korzystało się w sposób bardziej dostępny, wygodniejszy i szybszy.
Wiceminister Słowik przypomniał, że łącznie ze spodziewanym dofinansowaniem dla całości tramwajowego przedsięwzięcia i kilkoma innymi projektami poszczególnych miast (zakupy autobusów, w tym elektrycznych, jeden z węzłów przesiadkowych w Katowicach) do woj. śląskiego trafi ok. 850 mln zł unijnego dofinansowania do komunikacji zbiorowej.
Prezes Tramwajów Śląskich nawiązał do miejsca poniedziałkowej uroczystości - 90-letniej hali na terenie chorzowskiej siedziby spółki, a także do przypadającej w tym roku 120. funkcjonowania elektrycznej komunikacji tramwajowej w regionie. "To połączenie tradycji z dążeniem do nowoczesności. To przyszłość dla naszej spółki i nowa jakość naszych usług" - ocenił prezes Knapik.
W drugim etapie projektu Tramwajów Śląskich ujęto m.in. budowę nowej linii (połączenie na ul. Powstańców Warszawskich do Placu Wolskiego przy dworcu kolejowym w Bytomiu) i 12 zadań związanych z modernizacją istniejącej infrastruktury w sześciu miastach GZM - łącznie ok. 23 km zmodernizowanych oraz nowych tras, wraz m.in. z infrastrukturą przystankową.
W tej część projektu prace obejmą m.in. ul. Wojska Polskiego w Sosnowcu (wraz z dobudową drugiego toru) i inne torowiska w centrum Sosnowca, główną linię tramwajową w Dąbrowie Górniczej, przebudowę torowiska wzdłuż ul. Katowickiej i Łagiewnickiej w Świętochłowicach, przebudowy odcinków torowisk w zabrzańskich dzielnicach Biskupice i Mikulczyce, modernizacje w centrum Bytomia oraz w przesunięcie odcinka linii w Chorzowie, wzdłuż d. Huty Kościuszko.
Maksymalny koszt całkowity pierwszego etapu wyliczono na 168,2 mln zł, w tym koszt kwalifikowany (prac mogących zawierać się w unijnym projekcie) na 151,4 mln zł, a dofinansowanie ze środków na transport miejski Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko - na 98 mln zł.
W pierwszym, realizowanym już etapie tramwajowego projektu znalazły się dwa zadania związane z budową nowych linii (ul. Grundmanna w Katowicach i przedłużenie linii na Zagórzu w Sosnowcu), a także 24 zadania związane z modernizacją istniejącej infrastruktury (łącznie ok. 42 km), zakupy 45 nowych tramwajów oraz trzech pojazdów specjalistycznych (pogotowia sieciowe i torowe).
Maksymalny koszt całkowity pierwszego etapu wyliczono na 766,8 mln zł brutto, w tym wydatki kwalifikowane na 623,6 mln zł netto, a dofinansowanie - 393,3 mln zł.
Jak deklarował w poniedziałek wiceminister Słowik, liczy, że w IV kw. br. zostanie podpisana umowy na dofinansowanie ostatniego etapu projektu TŚ. To budowa nowej linii tramwajowej do południowych dzielnic Katowic. Jej szacunkowy koszt całkowity to 135,2 mln zł, w tym wydatki kwalifikowane 110 mln zł, a dofinansowanie 71,2 mln zł.
Prezes Tramwajów Śląskich zaznaczył, że cały obecny unijny projekt spółki zamyka się kwotą ok. 885 mln zł środków kwalifikowanych; co oznacza prawie 1,1 mld zł wartości brutto.
Wiceminister Słowik przypomniał w poniedziałek, że cały POIiŚ mieści - łącznie z tzw. rezerwą wykonania - ok. 113 mld zł. Do tej pory pod kątem przedsięwzięć z woj. śląskiego zakontraktowano z tego źródła ok. 7,6 mld zł (co umożliwiło uruchomienie inwestycji o wartości ok. 14,5 mld zł). W całym programie zakontraktowane jest obecnie ok. 70 mld zł (ok. 62 proc. alokacji).
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Kolejnych 100 mln zł UE dla Tramwajów Śląskich