XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

Kolejnych 100 mln zł UE dla Tramwajów Śląskich

Kolejnych 100 mln zł UE dla Tramwajów Śląskich
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Blisko 100 mln zł unijnego dofinansowania dostaną Tramwaje Śląskie do drugiej części projektu modernizacji infrastruktury tramwajowej na terenie Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Pierwsza część inwestycji torowych i zakupy tramwajów są już w toku.

  • Chodzi o drugą z trzech części szacowanego na ok. 885 mln zł unijnego projektu modernizacji infrastruktury tramwajowej w konurbacji katowickiej (przy ponad 560 mln zł unijnego dofinansowania łącznie).
  • Projekt ten koordynuje spółka należącą do 12 śląskich i zagłębiowskich samorządów. Całe przedsięwzięcie zakłada m.in. remonty 100 km torowisk, budowę ponad 20 km nowych linii oraz zakup 45 nowych tramwajów.
  • W grudniu ub. roku Tramwaje otrzymały już 393 mln zł dofinansowania do pierwszej części tego projektu.

Umowę na dofinansowanie drugiego etapu przedsięwzięcia podpisali w poniedziałek w Chorzowie dyrektor Centrum Unijnych Projektów Transportowych Przemysław Gorgol oraz m.in. prezes Tramwajów Śląskich Bolesław Knapik.

Uczestniczący w uroczystości wiceminister rozwoju Witold Słowik wskazał, że cały projekt Tramwajów Śląskich obejmuje szereg zadań, które na pewno spowodują, że z komunikacji publicznej będzie w regionie korzystało się w sposób bardziej dostępny, wygodniejszy i szybszy.

Wiceminister Słowik przypomniał, że łącznie ze spodziewanym dofinansowaniem dla całości tramwajowego przedsięwzięcia i kilkoma innymi projektami poszczególnych miast (zakupy autobusów, w tym elektrycznych, jeden z węzłów przesiadkowych w Katowicach) do woj. śląskiego trafi ok. 850 mln zł unijnego dofinansowania do komunikacji zbiorowej.

Prezes Tramwajów Śląskich nawiązał do miejsca poniedziałkowej uroczystości - 90-letniej hali na terenie chorzowskiej siedziby spółki, a także do przypadającej w tym roku 120. funkcjonowania elektrycznej komunikacji tramwajowej w regionie. "To połączenie tradycji z dążeniem do nowoczesności. To przyszłość dla naszej spółki i nowa jakość naszych usług" - ocenił prezes Knapik.

W drugim etapie projektu Tramwajów Śląskich ujęto m.in. budowę nowej linii (połączenie na ul. Powstańców Warszawskich do Placu Wolskiego przy dworcu kolejowym w Bytomiu) i 12 zadań związanych z modernizacją istniejącej infrastruktury w sześciu miastach GZM - łącznie ok. 23 km zmodernizowanych oraz nowych tras, wraz m.in. z infrastrukturą przystankową.

W tej część projektu prace obejmą m.in. ul. Wojska Polskiego w Sosnowcu (wraz z dobudową drugiego toru) i inne torowiska w centrum Sosnowca, główną linię tramwajową w Dąbrowie Górniczej, przebudowę torowiska wzdłuż ul. Katowickiej i Łagiewnickiej w Świętochłowicach, przebudowy odcinków torowisk w zabrzańskich dzielnicach Biskupice i Mikulczyce, modernizacje w centrum Bytomia oraz w przesunięcie odcinka linii w Chorzowie, wzdłuż d. Huty Kościuszko.

Maksymalny koszt całkowity pierwszego etapu wyliczono na 168,2 mln zł, w tym koszt kwalifikowany (prac mogących zawierać się w unijnym projekcie) na 151,4 mln zł, a dofinansowanie ze środków na transport miejski Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko - na 98 mln zł.

W pierwszym, realizowanym już etapie tramwajowego projektu znalazły się dwa zadania związane z budową nowych linii (ul. Grundmanna w Katowicach i przedłużenie linii na Zagórzu w Sosnowcu), a także 24 zadania związane z modernizacją istniejącej infrastruktury (łącznie ok. 42 km), zakupy 45 nowych tramwajów oraz trzech pojazdów specjalistycznych (pogotowia sieciowe i torowe).

Maksymalny koszt całkowity pierwszego etapu wyliczono na 766,8 mln zł brutto, w tym wydatki kwalifikowane na 623,6 mln zł netto, a dofinansowanie - 393,3 mln zł.

Jak deklarował w poniedziałek wiceminister Słowik, liczy, że w IV kw. br. zostanie podpisana umowy na dofinansowanie ostatniego etapu projektu TŚ. To budowa nowej linii tramwajowej do południowych dzielnic Katowic. Jej szacunkowy koszt całkowity to 135,2 mln zł, w tym wydatki kwalifikowane 110 mln zł, a dofinansowanie 71,2 mln zł.

Prezes Tramwajów Śląskich zaznaczył, że cały obecny unijny projekt spółki zamyka się kwotą ok. 885 mln zł środków kwalifikowanych; co oznacza prawie 1,1 mld zł wartości brutto.

Wiceminister Słowik przypomniał w poniedziałek, że cały POIiŚ mieści - łącznie z tzw. rezerwą wykonania - ok. 113 mld zł. Do tej pory pod kątem przedsięwzięć z woj. śląskiego zakontraktowano z tego źródła ok. 7,6 mld zł (co umożliwiło uruchomienie inwestycji o wartości ok. 14,5 mld zł). W całym programie zakontraktowane jest obecnie ok. 70 mld zł (ok. 62 proc. alokacji).
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Kolejnych 100 mln zł UE dla Tramwajów Śląskich

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!