PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Kolejny etap przebudowy lotniska w Katowicach

Autor: wnp.pl (PS)
29-12-2011 12:14

Na lotnisku w Pyrzowicach w kolejny etap weszła, realizowana od 36 tygodni, inwestycja rozbudowy i modernizacji infrastruktury lotniska i portu w Katowicach.

Obecnie budowana jest kanalizacja deszczowa, odprowadzająca wody deszczowe z powstającej PPS-1 (płaszczyzny postoju samolotów). Jak podkreśla zarząd lotniska, jest to jedno ze znaczących zadań przy budowie płyty postojowej, którego koszt stanowić będzie blisko 30 procent wartości całego kontraktu na roboty budowlane.
Infrastruktura kanalizacyjna zostanie wyposażona w układ wstępnego oczyszczania oraz urządzenia służące do wykrywania ewentualnego wycieku paliwa lotniczego do zbiorników retencyjnych. Dzięki zastosowaniu nowoczesnych rozwiązań, nowa infrastruktura kanalizacyjna spełni nawet najbardziej rygorystyczne standardy ochrony środowiska.

Dotychczas rozpoczęto rozbudowę płyty postojowej, która w przyszłości będzie miała powierzchnię 110 tys. m kw. i pomieści jednocześnie 13 samolotów. Na ukończeniu jest także dokumentacja projektowa dla budowy nowej drogi startowej, która będzie liczyć 3200 m długości i szerokości 45 m. W 2012 roku właściciel portu, Górnośląskie Towarzystwo Lotnicze, ogłosi przetarg na budowę pasa startowego. Zakłada się, że w III kwartale 2012 r. zostanie wyłoniony wykonawca drogi startowej, który powinien ukończyć wszystkie prace w ciągu dwóch lat.

Prace związane z rozbudową PPS rozpoczęły się w maju tego roku. Kosztem blisko 10 mln zł wykonano ponad 15 proc. zakresu robót. W pierwszej fazie usunięto konstrukcję nawierzchni wschodniej, starej części płaszczyzny postoju samolotów (PPS-2) oraz dróg kołowania G1 i G2. Następnie wykonano znaczną część robót ziemnych m.in. wykop pod montaż zbiorników retencyjnych, przygotowano koryto drogowe pod rozbudowę drogi kołowania D oraz budowę stanowisk postojowych pomiędzy istniejącą PPS-1, a nadal eksploatowaną płytą postojową PPS-2 przed hangarem obsługi technicznej. Ułożono także pierwsze warstwy nowej konstrukcji nawierzchni.

- Cała inwestycja potrwa do 2016 roku, ponieważ chcąc zachować lotnisko w pełni funkcjonalne, a nawet obsługiwać rekordową liczbę pasażerów, jak to miało miejsce w tym roku, nie możemy wykonywać wszystkich projektów jednocześnie – mówi Cezary Orzech, rzecznik Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego - W grudniu br. po raz pierwszy w historii pyrzowickiego lotniska został odprawiony 2,5 milionowy pasażer w ciągu jednego roku.
W tym roku opracowywano także dokumentację projektową nowej drogi startowej. Przyszły pas startowy zostanie zlokalizowany w odległości 195 m na północ od istniejącej drogi startowej. Jego położenie zostało tak wyznaczone, by w przyszłości, w razie potrzeby, umożliwić jego bezkolizyjne wydłużenie do 3600 m.

Po zakończeniu robót budowlanych w 2013 roku, z płyty postojowej będzie mogło skorzystać dziesięć samolotów kodu C np. Airbus A320, Boeing 737 i trzy kodu D np. Boeing 757 lub zamiennie siedem kodu C i pięć kodu D. Nowa płyta postojowa będzie nie tylko większa, ale także bezpieczniejsza, bowiem zostanie wyposażona w infrastrukturę pomagającą nawigować samoloty nawet przy widzialności do 350 m.
Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


33 719 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

966 189 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 764 ofert w bazie

2 782 271 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNERZY

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP